IRGN is er nog maar net. Toch zijn er al steden en gemeenten die met de tool aan de slag gingen. Wij vroegen Natalie Verdegem van het Gents Mobiliteitsbedrijf naar haar eerste ervaringen.
“In 2015 stonden we voor de uitdaging om alle verkeerstekens op ons grondgebied in aanvullende reglementen te gieten. In Gent zijn er ongeveer 3.000 straten, dus dat was een gigantische klus. Om het zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te doen, gebruikten we IRG. En nu is er IRGN, de opvolger van dat systeem. Mee overstappen is dus de logische optie.”
“De handleidingen en video’s van DMOW vertaalden we naar een specifieke handleiding voor Stad Gent. We gaven ook een interne toelichting en enkele demonstraties aan de mensen die met de tool aan de slag gaan. Zo kan iedereen er mee uit de voeten.”
“In het begin waren er nog wat verbeteringen nodig qua gebruiksvriendelijkheid. We verzamelden alle opmerkingen en speelden ze door aan het Departement MOW. Zij pasten daarna de tool aan. Zo zijn er extra parameters en kan je makkelijker resultaten opzoeken. De start is dus gemaakt. Nu komt het grootste werk, de opgemaakte aanvullende reglementen omzetten naar IRGN. Maar met knippen en plakken uit het IRG-archief komen we er wel.”
“IRGN maakt het werk van onze verkeerstechnische adviseurs en collega’s die de besluitvorming opmaken een stuk eenvoudiger. Het grootste pluspunt is dat reglementen nu allemaal uniform opgemaakt zijn. Daarnaast werkt IRGN een stuk soepeler dan haar voorganger. Je kan veel eenvoudiger tekst invoeren, kopiëren en plakken.”
“Ontdek de tool eerst zelf en kijk daarna samen met DMOW wat er beter kan. Elke stad of gemeente heeft een eigen werkwijze en focus. Hoe meer ogen over, het nieuwe programma gaan, hoe toegankelijker en gebruiksvriendelijker het wordt. En wat de tool zelf betreft: werk straat per straat als je aanvullende reglementen aanmaakt. Een gouden tip die we leerden van DMOW.”