"Je kan verkeersstromen op veel manieren sturen"

Uit mobiliteitsbrief 214 - Verkeersstromen

“Planning, overleg en een doordachte aanpak zijn belangrijk als je verkeersstromen wil sturen”, zegt Els De Reyt van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. “In onze pas gepubliceerde leidraad geven we inspiratie aan wegbeheerders en politiediensten.”

elsdereyt.jpg Els De Reyt, beleidsmedewerker bij het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid: “In de leidraad werken we vier principes uit die kunnen helpen om een oplossing te zoeken voor ongewenst verkeer.”

Wat was de aanleiding voor deze leidraad?

“We krijgen bij de Vlaamse overheid veel vragen van wegbeheerders over toegangsverbodsborden en ANPR-camera’s. Het leek ons dus nuttig om enkele richtlijnen en tips op papier te zetten. Toegangsverbodsborden zijn niet altijd de beste oplossing om te komen tot de gewenste verkeersstromen. Daarom hebben we naast praktisch advies voor toegangsverbodsborden ook andere opties uitgewerkt. Deze principes zijn overigens niet nieuw. Voor de leidraad hebben we de bestaande informatie gebundeld. Het is dus een ‘levend document’: dat betekent dat het zal aangepast worden bij wijzigingen in de wetgeving, nieuwe inzichten of na waardevolle feedback.”

Wat is de essentie?

“Wegbeheerders zoeken naar mogelijkheden om het verkeer op hun grondgebied te beperken tot gewenste verkeersstromen. Vaak maken ze daarvoor gebruik van toegangsverbodsborden en ANPR-camera’s. Maar het kan ook anders. Bij problemen rond ongewenst verkeer is het belangrijk om te vertrekken van een duidelijke probleemstelling. Een relevante vraag is dan: wat is de functie van de weg en welk verkeer is hier wel of niet gewenst? Om te zoeken naar een duurzame oplossing moet ook duidelijk zijn welke situatie je wil bereiken. Zo kan je het resultaat evalueren en is bijsturing mogelijk. Om te zorgen dat het probleem niet verplaatst, gebeurt dit allemaal best in overleg met bewoners en handelaars, logistieke dienstverleners, operatoren van openbaar vervoer, industrie, andere wegbeheerders, politie en buurgemeenten. De vervoerregio’s bieden een kader voor overheden om samen te werken aan deze problematiek. Thema’s als wegencategorisering, doorstroming en de aanpak van sluipverkeer zullen aan bod komen bij de uitwerking van de regionale mobiliteitsplannen waar de vervoerregio’s mee bezig zijn.”

Hoe kan je verkeersstromen sturen?

“In de leidraad belichten we vier principes om met verkeersstromen aan de slag te gaan. Het eerste is ‘gemotoriseerde verplaatsingen voorkomen’. Dat kan door ruimtelijke ordening en mobiliteit beter aan elkaar te koppelen of door duurzame vervoermiddelen te stimuleren. Het tweede principe is ‘gemotoriseerde verplaatsingen sturen’ via een weginrichting die aansluit bij de wegencategorisering, via duidelijke bewegwijzering en via navigatiesystemen die beschikken over de meest recente informatie over de lokale verkeerssituatie. Door lokaal de weg aan te passen rekening houdende met de wegencategorisering worden bepaalde wegen per definitie minder interessant voor navigatiesystemen. Een derde principe is ‘inspelen op de reistijd van het verkeer’: maatregelen die ervoor zorgen dat de sluiproute minder aantrekkelijk wordt voor gemotoriseerd verkeer, en maatregelen die de doorstroming op de gewenste route proberen te verbeteren. Het vierde principe is ‘gemotoriseerde verplaatsingen beperken of onmogelijk maken’. Dat kan door infrastructurele aanpassingen zoals paaltjes of straatmeubilair te plaatsen, door onthardingsprojecten of door toegangsverbodsborden te plaatsen. Een doordachte aanpak kan de verkeersveiligheid en leefbaarheid verbeteren, maar kan ook een positieve invloed hebben op andere vlakken zoals het klimaat.”

Je kunt de leidraad ‘Naar gewenste verkeersstromen: meer dan toegangsverbodsborden’ downloaden op https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/verkeer/leidraad-voor-het-sturen-van-verkeersstromen
Wil je meer te weten komen of heb je vragen over deze leidraad? Stuur dan een mail naar aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be