Kopenhagenplan: 150 miljoen euro voor lokale fietsinfrastructuur

Uit mobiliteitsbrief 219 - Fiets

Met het Kopenhagenplan subsidieert het Agentschap Binnenlands Bestuur 150 miljoen euro voor fietsinfrastructuur op gemeentewegen.

Deze projectsubsidie houdt in dat elke gemeente recht heeft op 1 euro voor elke 2 euro die ze zelf investeert. Het totaalbedrag (150 miljoen euro) wordt verdeeld a rato van het inwonersaantal. Dat komt neer op een trekkingsrecht per gemeente van 22,62 euro per inwoner. Lokale besturen die zelf minstens 44 euro per inwoner investeren in fietsinfrastructuur, kunnen het subsidiebedrag volledig ontvangen. De uitkering van de subsidie verloopt via het Agentschap Binnenlands Bestuur.

Op lokale wegen

Die extra projectsubsidie streeft naar de realisatie van veilige fietsroutes en het wegwerken van verkeersveiligheidsknelpunten. De subsidie richt zich op het aanleggen van nieuwe fietsinfrastructuur, verbetering van bestaande infrastructuur of het duurzaam en structureel onderhoud van bestaande fietsinfrastructuur. De projecten moeten uitgevoerd worden op het lokale wegennet en de infrastructuur moet in beheer zijn van de gemeente.

Timing

Tot 30 september 2022 kan elke gemeente één of meerdere projecten aanmelden via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB). Na die aanmelding moet de aanvraag voorgelegd worden aan de projectstuurgroep. Als de beoordeling en de gunning gebeurd zijn, kan een voorschot van 80% van het geraamde subsidiebedrag worden aangevraagd. Pas wanneer de werkzaamheden opgeleverd zijn, en uiterlijk op 15 september 2025, kan de eindafrekening worden aangevraagd.

Kwaliteitsadvies

Het Agentschap Binnenlands Bestuur wil de drempel om projecten in te dienen laag houden en stelt daarom geen strikte kwaliteitseisen aan de projectvoorstellen. Via de projectstuurgroep zal het Departement MOW adviseren over de kwaliteit van de ingediende projecten.

Niet combineerbaar

De subsidie kan niet worden gecombineerd met de gereglementeerde subsidies die vanuit het beleidsdomein MOW toegekend worden voor de uitbouw van fietsinfrastructuur of veilige schoolroutes. Het is dus niet mogelijk om een project te laten subsidiëren via het Fietsfonds, of om de kosten die binnen het Fietsfonds niet subsidiabel zijn (o.a. onteigeningen) voor deze projectsubsidie in te dienen. Een cumulatie met andere subsidies, bijvoorbeeld voor de uitbouw van recreatieve fietsinfrastructuur, is niet verboden.

Op https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/subsidie/investeringen-in-fietsinfrastructuur-kopenhagen  vind je alle praktische informatie over deze projectsubsidie.