Maak plaats voor open ruimte

Uit mobiliteitsbrief 194 - Gedeelde mobiliteit

In haar nieuwe strategische Beleidsplan Ruimte streeft Vlaanderen naar een intensiever ruimtegebruik. Zo wil ze het ruimtelijk rendement verhogen en de open ruimte die er nog is bewaren. We zullen met zijn allen duurzaam moeten omspringen met onze ruimte en bewuste keuzes moeten maken over waar en hoe we wonen en ons verplaatsen.

IMG_7521.jpgBonheiden verplicht projectontwikkelaars om een autodeelsysteem te voorzien vanaf tien wooneenheden.

De Vlaming zal moeten afstappen van het idee dat elke volwassene een privé-auto en een parkeerplaats bij zijn woning nodig heeft. Vlaanderen stimuleert daarom wonen op plekken die goed ontsloten zijn met het openbaar vervoer en met fietsinfrastructuur. Ook deelmobiliteit heeft een positieve invloed op het ruimtegebruik. Een parkeerplaats voor een deelwagen kan immers vijf à zes gewone parkeerplaatsen vervangen. De vrijgekomen ruimte kan beter gebruikt worden voor andere gemeenschappelijke functies of voor groen dat de woonplek aantrekkelijker maakt.

Deelsystemen in nieuwbouwprojecten

Lokale overheden kunnen de optimalisatie van hun open ruimte mee sturen en ondersteunen, via hun ruimtelijke plannen (RUP) én als vergunningverlener. Sinds dit jaar verplicht de dienst Ruimtelijke Ordening van Bonheiden bijvoorbeeld projectontwikkelaars om een autodeelsysteem te voorzien vanaf tien wooneenheden. Daarmee wil het gemeentebestuur bewoners vooral stimuleren om niet meer te kiezen voor een tweede wagen. Op termijn wil Bonheiden zo de nood aan parkeerplaatsen verminderen en meer ruimte geven aan fietsers en voetgangers.

Meer info

De Vlaamse Regering keurde op 20 juli 2018 de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen goed.