Mobiliteitsbrief

Mechelen, Lommel en Peer bekroond als Fietsgemeente/Fietsstad 2022

Uit mobiliteitsbrief 230 - Fiets

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, heeft Mechelen, Lommel en Peer bekroond als Fietsgemeente/Fietsstad 2022 op het Fietscongres in Deinze. Fietsgemeente/-stad is een initiatief van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) in samenwerking met de Fietsersbond en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Minister Lydia Peeters en Eddy Klynen van de VSV feliciteerden de winnaars op het Fietscongres: Mechelen, Lommel en Peer. ©VSVMinister Lydia Peeters en Eddy Klynen van de VSV feliciteerden de winnaars op het Fietscongres: Mechelen, Lommel en Peer. ©VSV

De winnaars ontvangen een subsidie van 50.000 euro die ze kunnen investeren in fietsvoorzieningen. “Vanuit Vlaanderen steunen we lokale besturen om meer mensen voor de fiets te doen kiezen. We investeren volop in veilige, comfortabele en aantrekkelijke fietsnetwerken die woonkernen, scholen en tewerkstellingspolen verbinden en maken daar in 2022 maar liefst 328 miljoen euro voor vrij”, aldus Lydia Peeters. Negen genomineerden, drie winnaars. Het afgelopen najaar konden alle Vlaamse fietsers hun favoriete fietsgemeente of -stad beoordelen op fietsveiligheid en fietscomfort. In totaal brachten een kleine 20.000 deelnemers online hun stem uit. 133 van de 300 Vlaamse steden en gemeenten haalden de drempel van minstens 50 ingevulde enquêtes en kwamen daardoor in aanmerking om mee te dingen naar de titel Fietsgemeente/Fietsstad 2022. De kandidaten voor categorie 1 (> 50 000 inwoners) waren Genk, Leuven en Mechelen. In categorie 2 (20 000 – 50 000 inwoners) waren Dilsen-Stokkem, Lommel en Mortsel genomineerd. De potentiële winnaars binnen categorie 3 (< 20 000 inwoners) waren Lendelede, Peer en Zutendaal.

Meer informatie over de verkiezing vind je op https://www.fietsgemeente.be/.

Mechelen > 50 000 inwoners

mechelen.PNGMechelen onderscheidt zich door te voorzien in logistieke alternatieven met cargofietsen en fietskoeriers. De stad zette recent volop in op nieuwe infrastructuur: zo kwam er tussen het noorden en zuiden van de stad een vlotte fietsverbinding, gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Mechelen speelt vlot in op de noden van de inwoners, met extra ondergrondse fietsenstallingen in het stadscentrum en in de stationsomgeving. Fietsers kunnen in het ‘Huis van de Fiets’ terecht voor onder andere fietsonderhoud, informatie over fietsroutes, -infrastructuur en -verhuur.

We zetten als stad al enkele jaren in op de mental en modal shift. Dat bereiken we via heel wat investeringen in fietsinfrastructuur. Vicky Vanmarcke - Schepen van mobiliteit Mechelen

Lommel 20 000 - 50 000 inwoners

Knipsel 3.PNGLommel maakt gedurfde keuzes om een shift van auto- naar fietsgebruik te realiseren. De samenwerking rond de Lommelse fietsboulevard is het pronkstuk van deze bestuursperiode. In Lommel heerst er een echte fietscultuur. Het stadsbestuur fietst en geeft zo het goede voorbeeld. Er lopen tal van communicatiecampagnes naar diverse doelgroepen en in het straatbeeld duiken steeds meer kwaliteitsvolle fietsenstallingen op. De stallingen zijn geïnventariseerd en de bezettingsgraad ervan wordt opgevolgd. Ook de opmaak van schoolroutekaarten voor elke school springt erg in het oog.

Lommel is een fietsstad. Fietsen zit in ons bloed en in de benen. We werken daarom hard, maar vooral samen aan een fietsvriendelijke stad. Sofie Reumers - Diensthoofd mobiliteit Lommel

Peer < 20 000 inwoners

Knipsel 4.PNGDe stad pakt knelpunten op schoolroutes aan en werkt onveilige situaties in schoolomgevingen weg. Peer richt fietszones en -straten in op belangrijke verbindingswegen, waardoor een veilig fietsnetwerk tot stand komt. Informa-tieborden voor fietsers, een telpaal met display op de markt en een interactieve kaart van fietsknelpunten zorgen voor overtuigende communicatie. Ook de particiPEER-trajecten zijn een belangrijke troef, en het uitgebreide aanbod van de Testkaravaan geeft de inwoners de kans om op zoek te gaan naar de juiste fiets voor hun noden.

Iedereen op de fiets krijgen, is een uitdaging. Daarom gaan we voor comfortabele fietsinfrastructuur en veilige schoolroutes. Vicky Vanmarcke - Schepen van mobiliteit Mechelen