"Meer uniformiteit, comfort en veiligheid"

Uit mobiliteitsbrief 180 - Vernieuwd vademecum fietsvoorzieningen

In mei verscheen een vernieuwde versie van het vademecum fietsvoorzieningen. “Het vernieuwde vademecum heeft een breed draagvlak en hanteert duidelijke richtlijnen”, zegt Niels Janssen van het Agentschap Wegen en Verkeer. 

JanssenNiels1JDB.jpg“Het vernieuwde fietsvademecum is het resultaat van een samenwerking tussen veel verschillende betrokken partners.” Niels Janssen, Agentschap Wegen en Verkeer.

Waarom was een vernieuwd fietsvademecum nodig?

“Het fietsvademecum dateert al van 2002, het is ondertussen wel al verschillende keren geüpdatet. Dat is ook nodig want de inzichten en omstandigheden veranderen voortdurend. De huidige versie is ondertussen de zesde editie. Het was vooral onze ambitie om dit nieuwe vademecum beter af te stemmen op het fietsbeleidsplan van de huidige regering, waarin veiligheid, uniformiteit en fietscomfort centraal staan.”

Wat is er veranderd?

“Er zijn aanpassingen in verschillende hoofdstukken en onderwerpen. De belangrijkste aangepaste thema’s zijn materiaalgebruik, fietssuggestiestroken en het plaatsen van paaltjes op fietspaden. Bij bepaalde onderwerpen werd ook een duidelijker standpunt ingenomen dan voorheen. Zo kiezen we in dit vademecum expliciet voor asfalt als beste materiaalkeuze, tenzij in bepaalde specifieke omstandigheden. We hebben voor het eerst ook heel concrete aanbevelingen geformuleerd voor de plaatsing van paaltjes en de uitvoering van hellingen op fietsinfrastructuur met het oog op meer veiligheid en comfort. Een van de meest in het oog springende maatregelen is wellicht de aanbeveling om fietssuggestiestroken voortaan in okergeel uit te voeren, daar waar het fietsvademecum vroeger enkel aanraadde om geen rode fietssuggestiestrook aan te leggen. Ook de aanbevolen minimale breedte van fietssuggestiestroken werd aangepast van 1m20 naar minimaal 1m70.”

Hoe ging het AWV te werk voor het ontwerp van de nieuwe editie?

“De nieuwe editie is het resultaat van een samenwerking tussen veel verschillende betrokken partners. In eerst instantie was er intens overleg tussen het Agentschap Wegen en Verkeer en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Maar de maatregelen zijn ook afgetoetst bij een brede waaier aan partners, zoals de Fietsersbond, Fietsberaad Vlaanderen, VVSG, OCW, BIVV, de provincies, ... Dat maakt dat de vernieuwde maatregelen een breed draagvlak hebben. Om tot dit vernieuwde vademecum te komen, hebben we alle bestaande richtlijnteksten over deze fietsonderwerpen naast elkaar gelegd: de verschillende vademecums, maar ook omzendbrieven, standaardbestekken en dienstorders. Die werkwijze levert een grotere uniformiteit en vaak ook concretere maatregelen op dan in de vorige editie. Zo was de okerkleur voor de fietssuggestiestroken nog niet aanbevolen in het vorige vademecum, maar wel in één van de dienstorders van het AWV. In het nieuwe vademecum hebben we deze duidelijke aanbeveling overgenomen. Nu wijzen alle neuzen in dezelfde richting. Een ander voorbeeld is de preventieve oplossing tegen de problemen die boomwortels op een fietspad kunnen veroorzaken: de antiwortelschermen. Die waren voorheen enkel opgenomen in het standaardbestek, maar nog niet in het vademecum. Deze werkwijze hanteren we trouwens ook bij de herziening van alle vademecums die volop bezig is. De huidige verschillende vademecums hebben soms tegenstrijdige richtlijnen en zijn ook niet meer allemaal up-to-date. Daarom wil het AWV alle ontwerprichtlijnen binnen één overkoepelend vademecum integreren voor het ontwerp van weginfrastructuur. Het AWV is volop bezig met die integratie, in de loop van 2018 zou er een eerste versie van dit allesomvattend handboek moeten zijn.”

In de nieuwste editie van het Vademecum Fietsvoorzieningen werden deze thema’s aangepast:

  • Materiaalkeuze
  • Comfort
  • Fietssuggestiestroken
  • Fietslogo’s
  • Paaltjes
  • Rechtsaf en rechtdoor vrij voor fietsers
  • Stallingen voor buitenmaatse fietsen

 

Het integrale Vademecum Fietsvoorzieningen kunt u raadplegen op www.wegenenverkeer.be/zakelijk/documenten/ontwerprichtlijnen . In de pdf van het vademecum zijn de nieuwe en bijgewerkte passages gemarkeerd met een gele lijn in de marge.