"Met De Grote Versnelling bundelen we krachten en kennis in fietsdeals"

Uit mobiliteitsbrief 219 - Fiets

Met ‘De Grote Versnelling’ wil Vlaanderen een schaalsprong maken in het fietsbeleid. “We gaan het fietsbeleid kwalitatief versterken, versnellen en verdiepen via fietsdeals”, zegt programmamanager Patrick D’haese.

patrickdhaese.jpgPatrick D’haese, programmamanager De Grote Versnelling: “Lokale besturen kunnen nog steeds voorstellen indienen voor fietsdeals.”

Wat is De Grote Versnelling?

“De Grote Versnelling is een samenwerkingsverband tussen de Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de Vlaamse provincies én de steden en gemeenten. Samen willen zij het fietsbeleid in Vlaanderen versnellen en verdiepen. Dat zal gebeuren via fietsdeals: concrete acties die het fietsen in Vlaanderen vooruit stuwen tussen diverse overheden, bedrijven, verenigingen, scholen, kennisinstellingen, … Zo creëren we een win-winsituatie. Want door krachten en kennis te bundelen kan je meer uit fietsprojecten halen. Op die manier krijgen we ook meer mensen op de fiets. Naast de financiële stimulans die de Vlaamse overheid geeft via de investerings- en subsidieprojecten voor fietsinfrastructuur, geeft De Grote Versnelling een boost aan de kwaliteit en creativiteit van fietsprojecten. De concrete aanleiding voor De Grote Versnelling is de organisatie van het WK wielrennen in september. Naar aanleiding van dat WK wil de organisatie een fietslegacy achterlaten. Ook in het regeerakkoord van de Vlaamse Regering is het WK een aangrijpingspunt om te werken aan een schaalsprong voor functioneel fietsen.”

Waarvoor kunnen lokale overheden terecht bij De Grote Versnelling?

“Voor advies over fietsprojecten en inspiratie over extra invalshoeken of om andere stakeholders te betrekken. De Grote Versnelling heeft zelf geen subsidiebudget om te verdelen. Het is onze taak om de juiste partners en kennis bij elkaar te brengen. Door samen te werken, kan je kwalitatievere projecten realiseren die kostenefficiënter kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan dataverzameling waar veel stakeholders al mee bezig zijn. Al die data samenbrengen kan een schat aan informatie opleveren. De Grote Versnelling wil ook baanbrekende of creatieve projecten oppikken en daarmee de rest van Vlaanderen inspireren. Zowel grotere als kleine inspanningen komen in aanmerking. Denk bijvoorbeeld aan lokale campagnes om mensen te laten fietsen naar het vaccinatiecentrum. Je kan mensen stimuleren om de fiets te nemen door fietsenstallingen te voorzien en via sociale media een oproep te lanceren. Tot slot maken we steden en gemeenten ook wegwijs in subsidies of andere financiële pistes waar ze misschien zelf niet aan denken, zoals innovatiebudgetten. Maar ook het faciliteren van groepsaankopen behoort tot de mogelijkheden.”

Welke projecten komen in aanmerking voor fietsdeals?

BIKE-REGION_LABEL_LOGO_FLANDERS_CMYK.jpgNaar aanleiding van het WK kreeg Vlaanderen van de internationale wielerunie (UCI) het UCI Bike Region Label. Dat erkent regio’s die enerzijds belangrijke UCI-evenementen organiseren, maar daarenboven ook sterk inzetten op de promotie van het fietsen voor iedereen.

“We zien de fietsdeals heel breed. Er zijn vier thema’s: sensibilisatie, verkeersveiligheid, netwerken/infrastructuur en knooppunten/multimodale hubs. Een voorbeeld is ‘Bike for Life’. Een actie van de Fietsersbond en Sport Vlaanderen waarbij zij per gefietste kilometer een bedrag storten aan een goed doel. Dit jaar richt die campagne zich naast werknemers van bedrijven ook naar werknemers van lokale overheden. Een ander voorbeeld is om bij de aanleg van een fietssnelweg, de bedrijven uit de buurt rond de tafel te brengen en fietsen naar het werk te promoten. Ideeën voor fietsdeals zijn trouwens nog altijd welkom. Kijk dus zeker eens op onze website en dien je fietsdeals in!”

www.degroteversnelling.be