“Met enkele klikken zet je een verkeersreglement in het systeem”

Uit mobiliteitsbrief 236 - Verkeerstekens als open data

Els De Reyt en Stephen TuerlinckxWordt een straat enkelrichting? Komen er extra parkeerplaatsen voor mensen met een beperking? Of krijgt een verkeersbord een nieuw onderbord? Met de nieuwe digitale tool Interactieve Reglementen Gelinkt Notuleren (IRGN) kan je makkelijk aanvullende verkeersreglementen aanmaken en beheren. Klinkt als hogere wetenschap? Els De Reyt en Stephen Tuerlinckx van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken leggen uit.

Wat is IRGN eigenlijk?

Els De Reyt, beleidsmedewerker verkeersveiligheid: “IRGN is een toepassing op het platform Gelinkt Notuleren van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Het is een digitale tool die steden en gemeenten helpt om aanvullende reglementen aan te maken en te beheren. Met enkele klikken zet je een verkeersmaatregel in het systeem, met een duidelijke omschrijving en de juiste verkeerstekens. Zo staat elke maatregel uniform genoteerd en kan je alles makkelijk terugvinden.”

Het vorige systeem was toe aan een upgrade. Nu hebben we een stevige basis waar we de komende jaren op kunnen bouwen.

Hoe moeten lokale besturen hiermee omgaan?

Els De Reyt: “Je kan als stad of gemeente op twee manieren aan de slag gaan. Ofwel gebruik je alle functionaliteiten van IRGN. Dan maak je aanvullende reglementen aan in de tool, bewaar je ze en kan je ze meteen agenderen op de gemeenteraad of het college. Ofwel werk je met een eigen notuleringspakket. Ook dan kan IRGN handig zijn als ondersteuning bij het aanmaken van de reglementen. Dan maak je de teksten klaar in IRGN en exporteer je ze nadien naar je eigen systeem. Hoe je het ook gebruikt, IRGN kan voor veel lokale besturen een heel handig hulpmiddel zijn.”

IRGN vervangt IRG, de vorige versie van de tool. Wat zijn de verbeteringen?

Els De Reyt: “IRGN biedt meer mogelijkheden dan haar voorganger. Er is meer vrijheid. Je kan eenvoudiger tekst invullen, kopiëren en plakken. De Gelinkt Notuleren-applicatie zorgt er ook voor dat je het reglement heel eenvoudig kan agenderen, melden en publiceren.”

Stephen Tuerlinckx, IT-projectleider IRGN en Verkeersborden.Vlaanderen: “Ook vanuit IT-opzicht heeft IRGN veel voordelen. Het vorige systeem was verouderd en toe aan een upgrade. Nu hebben we een stevige basis waar we de komende jaren op kunnen bouwen.”

Welke mogelijkheden zien jullie in de toekomst?

Stephen Tuerlinckx: “De komende jaren gaan we ook onze toepassing Verkeersborden.Vlaanderen grondig moderniseren. We zorgen voor een integratie met IRGN. Zodra beide systemen gelinkt zijn, kan je bij elk verkeersteken meteen het aanvullend reglement toevoegen. Het resultaat wordt een gedetailleerde open databank van alle verkeerstekens. De databank zal allerlei toepassingen hebben. Denk maar aan navigatiesystemen als Google Maps, Waze of Tomtom. Dankzij de koppeling weten hun systemen op termijn perfect waar welke regels gelden en kunnen ze hun informatie eraan aanpassen.”

“Dit jaar geven we Verkeersborden.Vlaanderen een nieuw gezicht. Dat doen we samen met lokale besturen. In het voorjaar lanceren we een enquête om de noden van lokale besturen te leren kennen. Hou zeker de website verkeersborden.vlaanderen in de gaten. Daarna gaan we met gebruikersgroepen aan de slag om de toepassing stap voor stap vorm te geven. Zo willen we over enkele jaren uitkomen op een volledig gemoderniseerde databank met tal van toepassingen.”


IRG offline! Wat nu?
Sinds 31 januari kan je IRG niet meer gebruiken. Vanaf nu verloopt alles via IRGN. Is al dat werk in de vorige tool dan verloren? Absoluut niet. In IRGN staat een handig archief van alle aanvullende reglementen die ooit zijn aangemaakt in IRG. Je kan reglementen oproepen en er elementen uit kopiëren en plakken naar je nieuw aanvullend reglement. Zo hoef je niet alles opnieuw in te geven.
Vlaanderen gaat voor open data
De omschakeling naar IRGN is een hoofdstuk in een breder verhaal van open data. Met Lokale Besluiten als Gelinkte Open Data (LBLOD) wil het Agentschap Binnenlands Bestuur samen met partners zoals het Departement MOW lokale besluiten voor iedereen beschikbaar, doorzoekbaar en herbruikbaar maken. Zo kunnen andere besturen, bedrijven of burgers die schat aan data gebruiken voor allerlei doeleinden. Een gps die automatisch rekening houdt met wegenwerken? Of een overzicht van alle gemeentelijke subsidies in heel Vlaanderen? De mogelijkheden zijn eindeloos.
Lees meer op vlaanderen.be/agentschap-binnenlands-bestuur/ blikvangers/lokale-besluiten-als-gelinkte-open-data.