"Met goede communicatie vermijd je onbegrip en klachten"

Uit mobiliteitsbrief 191 - Winterdienst

“Op het weer heb je geen vat, maar op de communicatie rond je strooiplan wel. Tijdens zwaar winterweer kan je met goede communicatie veel klachten en onbegrip voorkomen.” Dat is de goede raad van Bruno Heirbrant, verantwoordelijke voor de winterdienst bij de afdeling Planning en Coördinatie van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

HeirbrantBruno1JDB.jpgBruno Heirbrant, afdeling Planning en Coördinatie bij het Agentschap Wegen en Verkeer: “Gebruik je Facebookaccount om inwoners te informeren over de actuele toestand op de weg.”

“Mensen begrijpen dat de strooiwagen niet overal tegelijkertijd kan zijn. Daarom is het niet alleen belangrijk om uit te leggen wat je doet, maar ook waarom je dat doet”, zegt Bruno Heirbrant. “Leg bijvoorbeeld uit dat eerst de hoofdstraat wordt gestrooid, of dat de woonwijk pas aan de beurt komt na de wijk rond het ziekenhuis.”

“Ik merk – onder meer in mijn eigen gemeente – dat lokale overheden vaak nog te weinig communiceren over wat de lokale strooidiensten doen. Dat is een gemiste kans! Bij het Agentschap Wegen en Verkeer communiceren we al enkele jaren zeer intens over de winterdienst. Sindsdien is er veel meer begrip voor ons werk én voor onze beslissingen. Ik kan het dus iedereen aanraden, ook op gemeentelijk niveau. De keuzes in het strooiplan kan je bijvoorbeeld uitleggen in lokale magazines of in gemeentelijke infobladen. Veel politiediensten en stadsbesturen hebben ook een account op Facebook. Gebruik die kanalen om informatie over de strooidiensten te verspreiden. Het is informatie waar veel inwoners en weggebruikers op zitten te wachten.”

Communicatie op drie niveaus

“Bij het Agentschap Wegen en Verkeer communiceren we op drie niveaus: voor de winter, bij kans op gladheid en bij ernstige hinder. Voor de winter geven we algemene informatie, zoals de periode waarin de strooiwagens paraat staan en de kanalen waar mensen informatie kunnen vinden. Bij kans op gladheid melden we dat via sociale media. Als er gevaar is voor verkeershinder verspreiden we ook persberichten om zo snel mogelijk zo veel mogelijk weggebruikers te bereiken. Die drievoudige aanpak loont. Mensen zijn blij dat ze weten waar ze aan toe zijn.”

Het juiste materieel en de juiste kennis

“Naast communicatie zijn ook het juiste materieel en de juiste kennis belangrijk om sneeuw en ijs efficiënt te bestrijden”, zegt Bruno Heirbrant. “Allereerst is een gedetailleerde weersvoorspelling aan te raden. Dat is de basis om te beslissen of en waar je moet strooien. Het Agentschap Wegen en Verkeer beschikt over een GladheidMeetSysteem (GMS) dat gevoed wordt door een weersvoorspeller bij Meteo Wing. Deze voorspeller gebruikt meetgegevens uit de meteostations van AWV, gelegen langs gewestwegen, en uit eigen weerdatabanken. Daarnaast moet je ook het juiste materieel en de juiste dooimiddelen kiezen. Ik stel nog altijd vast dat wegbeheerders nieuwe strooitoestellen kopen die alleen droogstrooien. Dat is jammer, want droogstrooien zorgt voor een enorm verlies aan smeltmiddel. Door verwaaiing verdwijnt immers veel smeltmiddel in de berm. Het is dan ook aan te raden om nat te strooien: een mengeling van droog zout en pekel.”


Opleiding gladheidsbestrijding

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) organiseert op 26 oktober een opleiding over gladheidsbestrijding op maat van lokale besturen. Daarin delen VSV en AWV hun kennis gladheidsbestrijding met lokale besturen. Bruno Heirbrant geeft er tips en info over weersvoorspellingen en materieel. Een praktijkvoorbeeld komt aan bod en je kan vragen stellen en discussiëren. Meer info en inschrijvingen op www.vsv.be/kalender .