"Met het GIP kunnen we slimmer investeren"

Uit mobiliteitsbrief 199 - Geïntegreerd investeringsprogramma

Met het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) bouwt het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) aan een vlotte, veilige en slimme mobiliteit. “Het GIP brengt de investeringen van het beleidsdomein in kaart voor de volgende vijf jaar”, zegt GIP-coördinator Tom Willems.

20190208_wekvennootschap_055.jpgTom Willems, GIP-coördinator bij het Departement MOW: “Het GIP is een onmisbare tool om toekomstige uitdagingen efficiënt aan te pakken.”

Wat is het GIP?

“De zeven entiteiten van het beleidsdomein MOW (zie kader) investeren jaarlijks een groot aantal infrastructuurprojecten voor vracht- en personenverkeer, openbaar vervoer, fietsen, binnenvaart en waterbeheersing. Vroeger had elke entiteit haar afzonderlijk investeringsprogramma. Met het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) maakt het beleidsdomein MOW een overkoepelend overzicht van al die investeringen. Zo krijgen we een beter inzicht in de geplande investeringen voor de volgende jaren.”

Waarom is het GIP ontstaan?

“Om weloverwogen keuzes te kunnen maken bij vraaggerichte investeringen in infrastructuur. Als we basisbereikbaarheid willen realiseren en Vlaanderen willen beschermen tegen overstromingen is het belangrijk om de juiste maatregelen en investeringen te com-bineren. Dat kan je beter met één geïntegreerd overzicht van alle verschillende investeringen en een vooruitblik op middellange termijn. Dat is precies wat het GIP doet. Daarom is het een onmisbare tool om toekomstige uitdagingen aan te pakken.”

Zijn er nog voordelen?

“Het GIP laat toe om binnen het beleidsdomein MOW een ruime blik te werpen op de ingezette middelen voor infrastructuurprojecten en de koppeling met het beleid te bewaken. Zo kunnen we veel gemakkelijker vaststellen hoeveel we besteden per beleidsdoelstelling, vervoersmodus of vervoerregio. Met die informatie kunnen we de investeringsprogramma’s van de entiteiten beter op elkaar afstemmen, de beschikbare middelen efficiënter inzetten en de werken beter plannen. We krijgen dankzij het GIP ook de mogelijkheid om de investeringen van het beleidsdomein te bekijken met een blik die de modus en het netwerk overstijgt. Dat is nodig voor mobiliteitsbeleid gericht op basisbereikbaarheid. Het volstaat niet om alleen naar openbaar vervoer, fiets of waterwegen te kijken. Het is de totaalaanpak die telt. Het GIP biedt dus de kans om synergiën te creëren en samen te werken, bijvoorbeeld tussen vervoersmodi of tussen vervoerregio’s. Tot slot is het GIP ook een instrument om onze investeringen beter op te volgen. Ook de uitvoering van het investeringsprogramma wordt immers nauwgezet opgevolgd, via een structurele rapportering.”

Kunnen vervoerregio’s input geven?

“Een GIP opmaken duurt net iets meer dan 1 jaar. In verschillende fases is overleg ingebouwd met de vervoerregio’s. Tijdens de analysefase wordt bijvoorbeeld verwacht dat de vervoerregio’s input en feedback geven over de haalbaarheid, de prioritering en de wenselijkheid van de projecten. De vervoerregioraad moet ook advies geven over projecten op het niveau van de vervoerregio in het ontwerp GIP. Belangrijk is dat de realisatie van deze Vlaamse projecten gebeurt in samenhang met de mobiliteitsvisie van de vervoerregio."


Het GIP geeft een overzicht van de investeringen in infrastructuurprojecten van deze zeven entiteiten van het beleidsdomein MOW:

  • Departement MOW
  • Het Agentschap Wegen en Verkeer
  • Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust
  • De Vlaamse Waterweg
  • De Lijn
  • Lantis (voorheen Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel)
  • De Werkvennootschap