Mol: Gebruikersgroep helpt parkeerbeleid uitstippelen

Uit mobiliteitsbrief 176 - Participatie

Mol pakte al heel wat mobiliteitsthema’s via participatietrajecten aan. Het meest recente grote participatieproject is dat rond de parkeerregeling in het centrum van Mol. Hiervoor stelde de gemeente een gebruikersgroep samen van 14 vrijwilligers.

BlauweZone5MolJDB.jpgOm het nieuwe parkeerbeleid stap voor stap uit te stippelen, rekende het gemeentebestuur van Mol naast hun eigen expertise ook op de inhoudelijke inbreng van mensen die het centrum dagelijks gebruiken. De gemeente koos er bewust voor om te werken met een vaste kleine groep mensen met een uiteenlopende achtergrond: 4 bewoners, 2 winkeluitbaters, 2 vertegenwoordigers van scholen, 2 werknemers die in het centrum werken maar geen personeelsparking hebben, 2 pendelaars die hun wagen in de buurt van het station moeten parkeren, en 2 bezoekers die regelmatig naar het centrum komen met de wagen. Deze gebruikersgroep kwam de afgelopen 4 jaren 7 keer samen om denkpistes rond parkeren te bespreken en zelf suggesties te doen. Alle thema’s die voor het parkeerbeleid in het centrum van belang zijn, kwamen tijdens de samenkomsten aan bod: de randparkings, het systeem betalend parkeren, de blauwe zones, het bewonersparkeren, parkeren voor zorgverstrekkers, de parkeertarieven en de parkeerduur, de bewegwijzering en de parkeerroute.

Andere bril

“De groep moet divers zijn om alle partijen aan het woord te kunnen laten. Maar ze mag ook niet te groot zijn want het moet werkbaar blijven”, zegt mobiliteitsambtenaar Sonja Cools. “De openheid in zulke gesprekken loont omdat zo al een draagvlak ontstaat voordat de beslissingen effectief genomen moeten worden. De doelgroepen kunnen naar elkaars meningen en ervaringen luisteren, zo kijkt elke deelnemer ook al eens door een andere bril. Het was bijvoorbeeld al snel duidelijk dat pendelaars en bewoners een totaal andere visie hadden op parkeren in een woonstraat.”

Beslissingen die na het overleg genomen zijn:

  • Stijging van het parkeertarief van 0,50 naar 0,60 euro/uur.
  • Parkeer-app in plaats van sms-parkeren.
  • Uitbreiding van de blauwe zone, in de woonstraten 4 uur.
  • Mogelijkheid tot de aflevering van een 2de bewonerskaart aan progressief tarief (1ste aan 50 euro/jaar – 2de aan 75 euro/jaar).