Nieuwe regels voor taxi's passen in de visie op basisbereikbaarheid

Uit mobiliteitsbrief 204 - Taxidecreet

Op 8 november keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit bij het decreet individueel bezoldigd personenvervoer goed. Daarin worden de exploitatievoorwaarden vastgelegd. De nieuwe regeling gaat in vanaf 1 januari 2020. “Het nieuwe decreet biedt kansen voor een uitgebreider, beter en veiliger taxiaanbod”, zegt Karl Vermaercke, beleidsmedewerker bij het Departement MOW.

karlklein.jpg Karl Vermaercke, beleidsmedewerker bij de afdeling Beleid van het Departement MOW: “Door de taxi als een aantrekkelijker vervoermiddel in de markt te zetten, bieden we meer alternatieven voor de auto.”

Wat is nieuw in het decreet individueel bezoldigd personenvervoer?

“Vanaf 1 januari geldt een nieuw soort vergunning voor alle vormen van individueel bezoldigd personenvervoer. Met die ene vergunning kunnen vervoerders met hun voertuig vier verschillende exploitatievormen uitvoeren: straattaxi, standplaatstaxi, ceremonievoertuig of openbaarvervoertaxi. Het wordt dus gemakkelijker om met één voertuig verschillende taxidiensten te combineren. De mogelijkheid om een rit te bestellen en te betalen wordt bovendien via een app geregeld. Een tweede nieuwigheid is dat er een bestuurderspas wordt ingevoerd voor heel Vlaanderen. Vanaf 1 juli moeten alle chauffeurs die verplicht op zak hebben. Om dit pasje te krijgen, moeten chauffeurs onder meer hun kennis van het Nederlands aantonen en een uittreksel uit het strafregister kunnen voorleggen. Die taalkennis is trouwens ook verplicht voor de exploitanten. Tot slot zullen alle documenten digitaal aangevraagd kunnen worden dankzij de nieuwe applicatie Centaurus2020. De lokale overheden kunnen daarmee de taxivergunningen registreren en beheren, wat gebruiksvriendelijker is.”

Waarom wordt de taxiregelgeving aangepast?

“Met de nieuwe regelgeving wordt de taxi als een aantrekkelijk en volwaardig vervoermiddel in de markt gezet. Zo bieden we meer alternatieven voor de auto. De maatschappelijke context is de laatste jaren immers veranderd: meer mensen zijn bereid om over te stappen van een eigen auto naar goede en betaalbare alternatieven. Dankzij de multimedia is het vandaag ook mogelijk om deze diensten op een gebruiksvriendelijke manier toegankelijk te maken. Dat alles gaf ons de kans om de modal shift te stimuleren met flexibele taxidiensten. De nieuwe regelgeving biedt niet alleen meer flexibiliteit, maar ook meer rechtszekerheid.”

Welke stappen zijn hiervoor genomen?

“Enkele jaren geleden gaf het Vlaams Parlement de opdracht om het taxibeleid onder de loep te nemen. Daarop volgde een ruime raadpleging van de sector vanuit het idee om de taxisector aantrekkelijker te maken en beter in basisbereikbaarheid te laten passen. De doelstellingen rond taxi’s werden in 2016 ook meegenomen in de beleidsbrief Mobiliteit en Openbare Werken. De Vlaamse overheid heeft sindsdien verschillende keren rond de tafel gezeten met steden en gemeenten, werkgevers en werknemers uit de taxisector, en waar mogelijk zijn de ontwerpteksten aangepast.”

Hoe past de nieuwe taxiregelgeving binnen het Vlaams mobiliteitsbeleid?

“Taxi’s zijn een onderdeel van het vervoer op maat, dat één van de vier vervoerslagen is van basisbereikbaarheid. Met het nieuwe decreet hebben we de deur opengezet om de taxisector te moderniseren, zodat meer mensen er gebruik van kunnen maken. Nu kijken we uit naar hoe de vervoersmarkt hierop zal inspelen.”

Wat zijn de voordelen voor de taxigebruiker?

“Het hele opzet is om het taxiaanbod te vergroten en om taxiritten veiliger en goedkoper te maken. Dat zijn alvast duidelijke voordelen voor de gebruiker. Onrechtstreeks zal de nieuwe regelgeving ook een invloed hebben op de vergroening van het wagenpark, aangezien nieuw ingeschreven voertuigen zullen moeten voldoen aan groenere normen. Ook de klachtenregeling is beter uitgewerkt. Vroeger kon je bij klachten alleen bij de politie of de gemeente terecht. Nu komt daar een klachtenorgaan bij van het Vlaamse Gewest.”


Regelgeving

De regelgeving voor individueel bezoldigd personenvervoer vind je in:

  • Het decreet individueel personenvervoer van 20 maart 2019.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden individueel bezoldigd personenvervoer.

Meer info: www.vlaanderen.be/decreet-over-het-individueel-bezoldigd-personenvervoer-taxidecreet