Om de aanleg van fietssnelwegen en andere fietsinfrastructuur van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) te stimuleren, heeft de Vlaamse Regering de subsidies voor fietsprojecten aangepast. Deze subsidies van het Vlaamse Gewest worden net als vroeger aangevuld met provinciale subsidies.
Om de beschikbare middelen nuttiger in te zetten, wijzigde de Vlaamse Regering de subsidieregels voor fietsprojecten. De nieuwigheden op een rij:
Ook de provincies sturen hun subsidieregeling bij. De aanpassingen van de provinciale subsidiereglementen voor fietsprojecten staan echter nog niet overal op punt. Details over de provinciale subsidieregeling voor fietsprojecten vindt u op de website van uw provincie.
De officiële lijst van fietssnelwegen bevat 120 trajecten, in totaal ongeveer 2.500 km fietssnelweg (ook op kaart ).
De provincies en het Vlaams Gewest subsidiëren dezelfde projecten. Voor fietssnelwegen zal de samengevoegde subsidie (Vlaams Gewest + provincie) meestal neerkomen op een subsidie van 100%. Voor fietsfondsprojecten moeten lokale overheden net als vroeger de integrale subsidie (Vlaams Gewest + provincie) aanvragen via de provincie. Met ‘fietsfondsprojecten’ bedoelen we fietsinfrastructuur op trajecten van het BFF langs wegen die niet onder het beheer van het Vlaams Gewest vallen, exclusief fietsbruggen en -tunnels over/onder gewestwegen.
De begrippen ‘bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk’ en ‘fietssnelweg’ zijn essentieel om te bepalen of een project een subsidie kan krijgen. Daarom krijgen beide begrippen in het nieuwe besluit een duidelijke definitie.