Nieuwe subsidieregeling voor fietsprojecten

Uit mobiliteitsbrief 188 - Vernieuwd mobiliteitsbesluit

Om de aanleg van fietssnelwegen en andere fietsinfrastructuur van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) te stimuleren, heeft de Vlaamse Regering de subsidies voor fietsprojecten aangepast. Deze subsidies van het Vlaamse Gewest worden net als vroeger aangevuld met provinciale subsidies.

Vlaamse subsidies

tabelbeter.jpgOm de beschikbare middelen nuttiger in te zetten, wijzigde de Vlaamse Regering de subsidieregels voor fietsprojecten. De nieuwigheden op een rij:

  • Het Vlaams Gewest verhoogt de subsidie voor de aanleg of verbetering van fietsinfrastructuur van 40% naar 50%. Die infrastructuur moet op het BFF liggen, langs wegen die niet beheerd worden door het Vlaams Gewest.
  • Het Vlaams Gewest subsidieert de aanleg van fietsbruggen en fietstunnels voor 100%. De fietstunnels en -bruggen moeten boven of onder een gewestweg liggen en mogen geen aanhorigheid zijn van de gewestweg. Deze regeling is complementair aan het toepassingsgebied van de SO VI (zie ook kader ‘Ongelijkgrondse kruisingen voor 100% gesubsidieerd’ op pagina 3).
  • Een Ministerieel Besluit legt de lijst van Vlaamse fietssnelwegen vast (ook op kaart ). Het gaat om 120 trajecten, in totaal ongeveer 2.500 km fietssnelweg. Sommige delen van dit netwerk van fietssnelwegen beantwoorden al aan alle vereisten. Op andere delen kan al gefietst worden, maar nog niet met de kwaliteit van een fietssnelweg. Voor sommige delen ligt het exacte tracé nog niet vast. Het Vlaams Gewest subsidieert voor deze infrastructuur ook de studie- en toezichtskosten en de verwerving van gronden.
  • Bij ‘herinrichtings- of verbeteringsprojecten’ kan het verbreden van een tweerichtingsfietspad van minder dan drie meter breed in aanmerking komen voor subsidie (vroeger was dit alleen voor fietspaden minder dan twee meter breed).
  • Voor fietsstraten komt alleen de wegconstructie boven de fundering (bovenbouw) in aanmerking voor subsidiëring.

Provinciale subsidies

Ook de provincies sturen hun subsidieregeling bij. De aanpassingen van de provinciale subsidiereglementen voor fietsprojecten staan echter nog niet overal op punt. Details over de provinciale subsidieregeling voor fietsprojecten vindt u op de website van uw provincie.

Subsidies combineren

02_fietssnelweg.jpgDe  officiële lijst van fietssnelwegen bevat 120 trajecten, in totaal ongeveer 2.500 km fietssnelweg (ook op kaart ).

De provincies en het Vlaams Gewest subsidiëren dezelfde projecten. Voor fietssnelwegen zal de samengevoegde subsidie (Vlaams Gewest + provincie) meestal neerkomen op een subsidie van 100%. Voor fietsfondsprojecten moeten lokale overheden net als vroeger de integrale subsidie (Vlaams Gewest + provincie) aanvragen via de provincie. Met ‘fietsfondsprojecten’ bedoelen we fietsinfrastructuur op trajecten van het BFF langs wegen die niet onder het beheer van het Vlaams Gewest vallen, exclusief fietsbruggen en -tunnels over/onder gewestwegen.


Definities voor ‘BFF’ en ‘fietssnelweg’

De begrippen ‘bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk’ en ‘fietssnelweg’ zijn essentieel om te bepalen of een project een subsidie kan krijgen. Daarom krijgen beide begrippen in het nieuwe besluit een duidelijke definitie.

  • Het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF): “Een wensbeeld voor gemeentegrensoverschrijdende fietsinfrastructuur in het Vlaams Gewest. Het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk verbindt woonkernen en attractiepolen, met name zones van tewerkstelling, van onderwijs, van handel, van sport en cultuur en mobiliteitsknooppunten.”
  • Fietssnelweg: “De ruggengraat van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, namelijk potentieel intensief te gebruiken doorgaande fietsroutes tussen steden en belangrijke attractiepolen, die met kwalitatief hoogwaardige infrastructuur worden uitgerust. De fietssnelweg biedt een aantrekkelijk alternatief voor verplaatsingen met de auto. Op fietssnelwegen, die herkenbaar zijn, kunnen fietsers veilig en comfortabel doorrijden over langere afstanden.”