Oostkamp: dubbelrichtingsfietspad onder de E40

Uit mobiliteitsbrief 187 - Provinciale Commissie Verkeersveiligheid

In afwachting van de realisatie van een kluifrotonde diende de gemeente Oostkamp bij de PCV een aanvraag in voor een nieuwe en veiligere fietsoversteek.

els oostkamp.jpgEls Roelof, schepen van mobiliteit Oostkamp: “Dit project is duidelijk een quick win dankzij de goede samenwerking met AWV en MOW.”

Het Mobiliteitsplan van de gemeente Oostkamp vraagt een lokale fietsroute tussen de wijk Nieuwenhove en het centrum (via de Oostcampus), met onder meer een dubbelrichtingsfietspad onder de E40. Deze maatregel kan deel uitmaken van de nog te realiseren kluifrotonde waarbij de fietsoversteek de twee rotondes verbindt. “Vandaag is er nog geen budget voorzien voor de kluifrotonde”, zegt schepen van mobiliteit Els Roelof. “De fietsdoorsteek is wel al gerealiseerd. Omdat we niet wilden wachten tot de nodige budgetten beschikbaar zijn, ging het gemeentebestuur met AWV in gesprek. Zo dienden we met de gemeente via de PCV een aanvraag in om het verbindingsfietspad tussen de woonwijk en de Oostcampus alvast te realiseren in afwachting van de grotere aanpassingen.”

Scholieren

oostkamp_kinderen.jpgDagelijks gebruiken heel wat scholieren de nieuwe fietsdoorsteek tussen de woonwijk en het centrum.

Els Roelof: “Veel scholieren fietsen dagelijks vanuit de woonwijk via Oostcampus naar een van de drie scholen in het centrum. Wie uit de wijk Nieuwenhove komt, moest in het terugkeren de drukke gewestweg N50 kruisen. Daar zijn wel fietsoversteken, maar die werden niet als veilig ervaren. Tussen 2011 en 2013 gebeurden er ook vier ongevallen met fietsers. Daarom wilden we snel werk maken van een veiligere fietsoversteek.”

Quick win

Oostkamp_pijlen.jpgDuidelijke belijning stuurt fietsers om het rondpunt in wijzerzin op te rijden.

Er werden op de PCV verschillende voorstellen besproken, maar het voorstel voor het dubbelrichtingsfietspad onder de brug van de E40 kreeg de voorkeur. Voorwaarde was wel dat er ondersteunende maatregelen kwamen die de fietser dwingen om rond de rotonde te rijden. Een dubbelrichtingsfietspad kan fietsers soms aanzetten om de rotonde in de tegengestelde richting op de rijden, wat een zeer gevaarlijke situatie is. Els Roelof: “Daarom hebben we de belijning aangepast, zodat de fietsers heel duidelijk gestuurd worden om het rondpunt in wijzerzin op te rijden. Dat was de duidelijkste en dus veiligste oplossing. Er is ook samengewerkt met de scholen om uit te leggen hoe de rotonde werkt, onder meer via een fotoreportage in ons gemeentelijk infoblad.”

Els Roelof: “Het is een plezier om te zien hoe vaak onze doorsteek op Oostcampus gebruikt wordt, en hoeveel fietsers het dubbelrichtingsfietspad gebruiken. Dit project is duidelijk een quick win, waar we als gemeente sterk in geloven, dankzij de goede samenwerking met AWV en MOW. Op de PCV kregen we ook de kans om dit dossier te verdedigen, en met alle experts te zoeken naar de beste oplossing die in de praktijk haalbaar en uitvoerbaar was, mits de nodige aandacht voor juist gebruik.”