Sinds 2015 werkt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) aan een opendatabeleid. Ruwe mobiliteitsgegevens én analyses worden ter beschikking gesteld van iedereen die ze kan gebruiken. "Dankzij open data kunnen we gegevens snel en efficiënt uitwisselen met andere partijen", zegt Bart Van Herbruggen, Departementaal Adviseur Kennisstrategie bij MOW.
Bart Van Herbruggen, Departementaal Adviseur Kennisstrategie bij MOW : "Onze data zijn interessant als achtergrond voor beleidskeuzes."
"Binnen de Vlaamse overheid gaat open data over het beschikbaar stellen van niet-persoonsgebonden overheidsgegevens in voor iedereen leesbare formaten. Het begrip wordt dus ruim geïnterpreteerd: het gaat niet enkel over numerieke gegevens of GIS- gegevens, maar ook over websites, studierapporten en beleidsdocumenten. Open data zijn met andere woorden alle gegevens die door de overheid verzameld worden in het kader van haar openbare taak en waar geen of minimale beperkingen op rusten, en die beschikbaar worden gemaakt voor hergebruik."
"In 2015 werden het decreet over het hergebruik van overheidsinformatie en het decreet over het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer aangepast naar aanleiding van de herziening van de Europese richtlijn over het hergebruik van overheidsinformatie. Sindsdien is het algemeen recht op hergebruik van bestuursdocumenten, waaronder datasets, ingevoerd. Wij beschouwen open data sindsdien als de norm bij MOW. Daarom maken we data van onze eigen afdelingen beschikbaar en zetten we andere overheden en externe organisaties mee aan om dat ook te doen. Onder meer het project rond de verkeersbordendatabank ‘Snelheid.Vlaanderen’ en de vrij beschikbare real-time data van de tellussen op de snelwegen zijn speerpunten in dit opendatabeleid."
"Open data zorgen voor een grotere transparantie en voor meer efficiëntie zowel binnen en tussen overheden als voor burgers, bedrijven en externe organisaties. Door open data ter beschikking te stellen, stelt de overheid zich participatief op en dragen we bij aan een versnelde realisatie van vernieuwende producten en diensten. Via de open data biedt de Vlaamse overheid bijvoorbeeld gedocumenteerde informatie aan, die dankzij technologische standaarden rechtstreeks geïmporteerd kan worden in routeplanners. Het vrijgeven van informatie over infrastructuur en verkeersafwikkeling biedt app-ontwikkelaars ook de mogelijkheid om gebruikers veilige, vlotte en comfortabele multimodale oplossingen voor te stellen. Voor steden en gemeenten kunnen bepaalde vrij beschikbare data van MOW interessant zijn als achtergrondinformatie voor het maken van eigen beleidskeuzes in het lokale mobiliteitsbeleid of voor het opmaken van een MER."
"MOW zet ruwe data ook om naar indicatoren en via data-analyses willen we inzichten verwerven in trends, causale verbanden en effecten van infrastructuur- en beleidsmaatregelen. Ook die kennis delen we waar mogelijk met burgers en/of steden gemeenten. Voorbeelden daarvan zijn de Vlaamse kengegevens voor mobiliteit of de simulaties uit onze verkeersmodellen. Ook de big data ongevallenanalyse is op dat vlak innoverend."
"Ook de lokale overheden in Vlaanderen zijn belangrijke leveranciers van data. Samenwerking over de bestuurslagen heen biedt een grote meerwaarde. Concrete voorbeelden daarvan zijn de nieuwe databank Snelheid.Vlaanderen en het geplande nieuwe dataplatform met fietstelgegevens, waarvoor zowel het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) als de lokale wegbeheerders dataleveranciers zullen zijn."