Participatie speelt hoofdrol in nieuw tracé voor fietssnelweg F74

Uit mobiliteitsbrief 219 - Fiets

Het volledige tracé van de fietssnelweg F74 tussen Hamont-Achel en Sint-Truiden ligt definitief vast. De provincie Limburg en de Vlaamse overheid hebben de haalbaarheids- en tracéstudie afgerond na een intensief participatieproces.

Monica.jpgMonica Silvestrini, provincie Limburg: “De bilaterale gesprekken tijdens de opstart hebben later in het proces geloond.”

Om de beste tracés te bepalen voor de nieuwe fietssnelweg hebben de initiatiefnemers MOW Limburg en de provincie Limburg als één team met alle stakeholders overlegd. “In een eerste fase hebben we bilaterale gesprekken gevoerd met de lokale besturen en partners zoals het Agentschap voor Natuur en Bos, het Departement Landbouw en Visserij en Infrabel”, zegt Monica Silvestrini van Provincie Limburg. “In die gesprekken konden we al veel informatie delen, bezorgdheden capteren en afspraken maken waardoor de projectstuurgroep vlotter verliep.”

Burgerbevraging

Ook burgerparticipatie speelde een belangrijke rol. Via een online bevraging kwamen er 456 reacties binnen. Silvestrini: “Door de coronapandemie hebben we onze plannen voor een infomarkt moeten ombuigen naar een online bevraging. Een digitale tool is weliswaar minder interactief, maar we vermoeden dat we op die manier wel meer reacties hebben gekregen. De reacties waren ook inhoudelijk goed onderbouwd. Een pluim dus voor de deelnemers!” Naast de participatietool kreeg het team ook schriftelijke reacties van verenigingen als Unizo en natuurverenigingen.

Aansluiting op het fietsnetwerk

“We hebben al die reacties bekeken en we hebben er zo veel mogelijk rekening mee gehouden”, zegt Monica Silvestrini. “Maar wij bekijken natuurlijk het hele plaatje: ook toekomstige ontwikkelingen, waardoor er soms beperkingen in ontwikkelingskansen optreden. Het was bovendien onze taak om de fietssnelweg zo goed mogelijk te laten aansluiten op het fietsnetwerk. Het participatietraject was een aangename ervaring. De samenwerking tussen de provinciale en Vlaamse overheid verliep ook perfect. We hebben er veel uit geleerd en merken dat we nu een breed draagvlak hebben. De tijdsinvestering in de bilaterale gesprekken tijdens de opstart heeft later in het proces zeker geloond. In de toekomst willen we op dezelfde manier werken voor andere projecten.”

Gefaseerde uitvoering

fig_002A_typeprofiel1.jpgTypeprofiel van de nieuwe fietssnelweg F74.

De fietssnelweg F74 wordt 4 meter breed. De werken starten ten vroegste in 2024. Het grootste deel van de werken is gepland op middellange (4-8 jaar) of lange (8-15 jaar) termijn. Er komen 14 ongelijkvloerse kruisingen (bruggen en tunnels) op het tracé, waarvan er 9 nieuw worden aangelegd.