Plaats zo weinig mogelijk paaltjes

Uit mobiliteitsbrief 180 - Vernieuwd vademecum fietsvoorzieningen

Maar liefst 87 % van de in het ziekenhuis opgenomen fietsslachtoffers had een enkelvoudig fietsongeval, er zijn dus geen andere weggebruikers bij betrokken. Dat blijkt uit recente cijfers van het BIVV.

15819906872_8dfdbf433f_m.jpgEen inleidende markering en voldoende brede goed gemarkeerde paaltjes in reflecterend materiaal zijn de beste optie indien paaltjes plaatsen absoluut noodzakelijk is. Vaak is het interessanter om een andere oplossing te zoeken om gemotoriseerd verkeer te weren.

Volgens Nederlands onderzoek zou 50 % van de enkelvoudige fietsongevallen mee bepaald worden door de fietsinfrastructuur. Focussen op vergevingsgezinde fietspaden is dus van belang. Een belangrijk aandachtspunt daarbij zijn de paaltjes of andere obstakels die soms in het midden van een fietspad geplaatst worden. Vaak zijn ze in het donker, bij fietsen in groep of bij slecht weer immers moeilijk te zien. De eerste vraag is of er al dan niet paaltjes nodig zijn. Een keuzeschema in het nieuwe vademecum helpt wegbeheerders om een goede beslissing te nemen ivm het plaatsen van paaltjes, (zie vademecum hoofdstuk 4, pag. 15).

Omwille van de snelheid en het comfort dat geboden moet worden op fietssnelwegen, wordt aanbevolen om daar nooit obstakels te plaatsen op het fietspad zelf. Het plaatsen van paaltjes in het midden van het fietspad, louter om de fietser te attenderen op de nadering van een kruispunt, acht het vademecum niet aanvaardbaar. Als er toch paaltjes geplaatst worden, is het belangrijk om ze op een logische plaats te zetten. Bovendien mogen er over een afstand van 10 tot 15 meter voor de palen geen verstoringen zijn, zoals kruispunten, bochten, geparkeerde auto’s, overgangen in het profiel, hellingen, ... Er is ook een inleidende markering nodig en een minimale doorgangsbreedte van 1m60. De paaltjes zelf zijn best max 1 m hoog, 16 cm breed en uitgevoerd in reflecterend materiaal van rood en wit.

Meer details in het hoofdstuk 4 ‘Ontwerprichtlijnen voor fietsvoorzieningen’ in het vademecum fietsvoorzieningen (pag. 14 - 18) op www.wegenenverkeer.be/zakelijk/documenten/ontwerprichtlijnen