"Praktijkgericht, gevarieerde thema's en goed voor je netwerk"

Uit mobiliteitsbrief 207 - Praktijkopleidingen mobiliteit

Vier interviews met studenten van de graduaatsopleiding verkeerskunde

Joke Zanders is 8 jaar mobiliteitsambtenaar in Wetteren. Zij rondde haar graduaatsopleiding verkeerskunde in 2010 af aan HITEK in Kortrijk. Stefanie Breugelmans is nu 2 jaar beleidsmedewerker verkeer en mobiliteit in Olen en halfweg haar graduaatsopleiding verkeerskunde aan de PXL Hasselt.

stefanie breugelmans.jpg

Stefanie Breugelmans, beleidsmedewerker verkeer en mobiliteit Olen: “Inzichten uit mijn studie-opdrachten dienen als input bij de herziening van ons mobiliteitsplan.”

Wat vinden jullie van de opleiding?

Joke: “Het lesaanbod is heel divers, maar sommige principes komen steeds terug. Een van de dingen die ik geleerd heb en nooit meer zal vergeten, is dat de 3 E’s (Engineering, Education en Enforcement) en het STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer en privé-vervoer) zeer belangrijk zijn.”

Stefanie: “Ik had geen verkeerskundige achtergrond en heb op korte tijd al heel veel bijgeleerd! Bijvoorbeeld doorredeneren over maatregelen en hun effecten op lange termijn. Ik heb ook veel meer leren denken in netwerken.”

Wat heeft jullie het meest verrast?

zanders.jpgJoke Zanders, mobiliteitsambtenaar Wetteren: “Zelfs tien jaar later val ik terug op het netwerk dat ik in de opleiding heb opgebouwd.”

Stefanie: “Ik schrok vooral van de impact van onze ruimtelijke ordening en de versnippering in Vlaanderen.”

Joke: “Voor mij was niet zozeer de inhoud verrassend, maar wel de grote diversiteit van de studenten: een mix van jonge en iets oudere mensen, universitairen en mensen met een diploma secundair onderwijs, juristen, geografen, rijinstructeurs, politie, medewerkers bij een studiebureau, ambtenaren, …”

Hoe passen jullie de opleiding vandaag toe in jullie job?

Joke: “Dankzij de opleiding sta ik nu sterker in mijn schoenen. Ik kan bepaalde zaken beter kaderen binnen het juiste perspectief. In de opleiding wordt het beleidskader duidelijk meegegeven: de ‘spelregels’ binnen het mobiliteitsbeleid. Er is regelgeving op verschillende niveaus. Denk maar aan de wegcode, de vademecums van de Vlaamse overheid, de structuurplannen, … Dat grotere beleidskader speelt een belangrijke rol in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid, maar politici zijn zich daar niet altijd van bewust. Het is de taak van een mobiliteitsambtenaar om erover te waken dat het gemeentelijk mobiliteitsbeleid wordt gevoerd binnen de krijtlijnen van die spelregels.”

Stefanie: “Als je de opleiding combineert met je job, is het interessant dat je opdrachten kan uitvoeren in je eigen werkveld. Sommige inzichten uit mijn studie-opdrachten zullen als input dienen bij de herziening van ons mobiliteitsplan, zoals het onderzoek rond wegencategorisering en sturend parkeerbeleid. Voor het vak ‘verkeersonderzoek’ heb ik een herkomst-bestemmingsonderzoek uitgevoerd in een gebied waar we meldingen krijgen van sluipverkeer. Meer dan de helft bleek doorgaand verkeer te zijn. Door die info kunnen we nu maatregelen nemen.”

Wat was voor jullie de grootste meerwaarde?

Joke: “Het netwerk dat ik heb opgebouwd: met verschillende collega-studenten heb ik nog regelmatig contact. We kunnen altijd bij elkaar terecht voor vragen, we zijn zelfs elkaars eerste aanspreekpunt voor werkgerelateerde vragen.”
Stefanie: “Een grote meerwaarde is de praktijkgerichtheid van de opleiding. Het blijft niet bij theoretische denkkaders, elk vak wordt gekoppeld aan de praktijk.”


‘Je leert niet alleen van de docenten, maar ook van je medestudenten’

Niet alleen gemeentelijke ambtenaren zijn welkom in de graduaatsopleiding. Zowel in Hasselt als in Kortrijk bestaat het studentenpubliek uit mensen met een verschillende achtergrond. “Dat maakt ook de sociale interactie boeiend en leerrijk”, zeggen Bert van Tittelboom van politiezone Antwerpen en Tim de Jonge van studiebureau VK Engineering. Zij studeren in juni af als verkeerskundige in respectievelijk Hasselt en Kortrijk.

timdejonge.jpg Tim de Jonge, studiebureau VK Engineering: “Ik beheers nu het vakjargon en ik kan veel beter beargumenteren waarom we bepaalde keuzes maken.”

Welke profielen volgen deze opleidingen?

Bert: “De meeste studenten genoten eerder ik de plannen in een rui een andere opleiding en ook de jobfuncties zijn zeer verschillend: van politie-inspecteurs en burgerpersoneel bij de politie, over mobiliteitsambtenaren tot rijschoolinstructeurs en vrachtwagenchauffeurs. Iedereen heeft zijn eigen insteek vanuit zijn eigen achtergrond. Dat verruimt je blik.”

Tim: “De diverse profielen van docenten en medestudenten hebben inderdaad een grote meerwaarde. Je leert enorm veel bij van elkaar.”

Wat heb je bijgeleerd?

PolitiezoneAntwerpen1VanTittelboomBertJDB.jpgBert van Tittelboom, politiezone Antwerpen: “Ik voel me nu veel zekerder als ik advies over een heraanleg moet geven.”

Tim: “Dat mobiliteit en verkeer een complex geheel zijn. Oplossingen voor verkeers- en mobiliteitsproblemen worden vaak simplistisch voorgesteld, maar je moet met heel veel factoren rekening houden. In de opleiding word je aangeleerd om kritisch na te denken om zo tot de goede conclusie te komen. Daardoor kan je goed onderbouwde oplossingen geven.”

Wat veranderde de opleiding in je job?

Tim: “Ik beheers nu het vakjargon wanneer we infrastructuurprojecten uitwerken, bij­voorbeeld bij het opstellen van start- en pro­jectnota’s. Ik heb ook een beter inzicht in hoe je een verkeerssituatie kan onderzoeken. Ik heb geleerd om de juiste conclusies te trekken en het lukt me nu beter om uit te leggen hoe een probleem in elkaar zit en waarom we bepaalde maatregelen voorstel­len.”

Bert: “Als verkeersveilig­heidsauditeur en -advi­seur geef ik vaak advies op plannen. Vroeger was ik gefocust op de auto en op een strikte maatvoering. Nu bekijk ik de plannen in een rui­mere context en hou ik veel meer rekening met andere mobiliteitsfacet­ten. Ook in mijn persoon­lijk leven sta ik nu vaker stil bij mijn autoverplaat­singen.”

Zou je de opleiding aanraden aan collega’s?

Bert: “De opleiding is heel verrijkend. Voor poli­tiemensen die adviezen geven over aanvullende reglementen en heraan­legdossiers vind ik ze echt een meerwaarde. Ik merk ook dat mensen je ernstiger nemen. Ik voel me in elk geval zelfzekerder. Ik kan nu ook mijn meer ervaren collega’s helpen met nieuwe inzichten, en dat geeft veel voldoening.”

Tim: “Ik zou de opleiding aanraden aan ieder­een die veel in aanraking komt met mobiliteit en infrastructuur. Je krijgt een goed inzicht in hoe een duurzaam mobiliteitsbeleid in elkaar zit en waarom bepaalde keuzes gemaakt wor­den.”

Waarover gaat je eindwerk?

Bert: “Ik zit voor mijn job in een werkgroep die door ‘kleine’ ingrepen de snelheid in de straten wil laten dalen. In mijn eindwerk wil ik achterhalen of deze maatregelen echt een effect hebben op de verkeersveiligheid, niet enkel op de snelheid, maar ook op het aantal ongevallen en de intensiteit.”

Tim: “Mijn eindwerk gaat over het planproces van fietssnelwegen en hoe het netwerk sneller gerealiseerd kan worden. Fietssnelwegen zijn een hot item in de duurzame mobiliteit en is iets waar studiebureaus vaak gevraagd wor­den om aan mee te werken. Mijn kennis komt dus onmiddellijk van pas!”