Quick wins voor kritische punten op voet- en fietspaden

Uit mobiliteitsbrief 209 - Vergevingsgezinde wegen

Een voet- of fietspad vergevingsgezind maken, hoeft niet meteen een heel nieuw ontwerp te betekenen. Als de basis goed is, kan je met enkele kleine en relatief goedkope ingrepen op kritische punten al tegemoetkomen aan de noden van voetgangers en fietsers.

Opening op- en afrittencomplex E313 Tongeren Riemst04.jpg

Randmarkeringen zijn belangrijk voor de geleiding van fietsers. Op dit fietspad maakt de randmarkering aan beide zijkanten de onverwachte bocht voorspelbaarder voor de fietser.

Ook op goede infrastructuur komen situaties voor waar de veiligheid van voetgangers en fietsers onder druk komt te staan. Dat zijn kritische punten waar de infrastructuur niet zelfverklarend of minder veilig is. Vaak is het niet mogelijk om het ontwerp op korte termijn te herzien, maar met enkele kleinschalige en eenvoudige maatregelen kan je vaak toch de veiligheid van voetgangers en fietsers verbeteren.

11 praktische fiches

In het deel voor kwetsbare weggebruikers beschrijft het vademecum ‘quick wins’ voor 11 kritische situaties. Het reikt hiervoor oplossingen aan die je op korte termijn kunt realiseren.

  • Krappe bocht
  • Onverwachte of onoverzichtelijke bocht
  • Zachte berm
  • Paaltje op een fietsroute
  • Smalle weg met landbouwverkeer of zwaar verkeer
  • Fietspad met medegebruik speed pedelecs langs voetpad
  • Fietser gemengd met gemotoriseerd verkeer en trams
  • Vrijliggend fietspad
  • Voet- en fietspad op een brug
  • Staat van onderhoud
  • Werfzones

Voor elk van deze kritische situaties heeft het vademecum een praktische fiche met aandachtspunten voor een veilig ontwerp en voor vergevingsgezindheid.

Meer tips en voorbeelden vind je in de praktische fiches van het vademecum vergevingsgezinde wegen deel kwetsbare weggebruikers: wegenenverkeer.be/ontwerprichtlijnen .


 

Gemengd - landbouwwegbig.jpg

Op landelijke wegen met gemengd verkeer worden fietsers sneller naar de zijkant van de rijbaan geduwd wanneer de rijbaan smal is en er grote voertuigen op rijden. Fietsers moeten dan vaker de berm gebruiken. Je kan dit ontwerp op verschillende manieren vergevingsgezinder maken voor fietsers. Je kan bijvoorbeeld een scherpe rand vermijden tussen de rijbaan en de berm of de berm uitvoeren in halfverhardingen, zodat die minder snel stukgereden wordt. Het vademecum geeft ook nog andere tips.