Regionale verkeersmodellen vormen basis voor de mobiliteitsplannen van de vervoerregio's

Uit mobiliteitsbrief 211 - Strategische verkeersmodellen

211-2.jpg
De 10 regionale verkeersmodellen zijn geactualiseerd. Ze zijn het vertrekpunt voor de regionale mobiliteitsplannen.

Na de selectie van het nieuwe openbaarvervoernetwerk zullen de vervoerregio’s dit najaar doorwerken aan de opbouw van een geïntegreerd regionaal mobiliteitsplan. Ook daarvoor zullen strategische verkeersmodellen potentiële toekomstscenario’s simuleren. De tien reeds bestaande regionale verkeersmodellen van DMOW dienen als basis voor deze berekeningen. Deze zijn bedoeld om uitspraken te doen over de effecten op verkeersstromen op de snelwegen en gewestwegen, en over maatregelen op strategisch en tactisch niveau. Het studiegebied van de regionale verkeersmodellen komt grotendeels overeen met de afbakening van de vervoerregio’s, maar niet helemaal. West-Vlaanderen bevat bijvoorbeeld een combinatie van de vervoerregio’s Brugge, Kortrijk, Oostende, Roeselare en Westhoek. De Vlaamse Ardennen is dan weer samengenomen met Gent.
Recent heeft DMOW de inputgegevens van haar regionale verkeersmodellen gevalideerd en verfijnd. Deze gegevens zullen gebruikt worden voor de evaluatie van het mobiliteitsplan van iedere vervoerregio in Vlaanderen. De berekeningen zullen in principe gebeuren met de nieuwe generatie strategische verkeersmodellen.