Ronse: snelheidsremmende maatregelen in schoolomgeving

Uit mobiliteitsbrief 187 - Provinciale Commissie Verkeersveiligheid

Het Sint-Antoniuscollege in Ronse deed een aanvraag voor de aanleg van een zebrapad en een zone 30 op de N57 vlakbij de school. Het dossier werd op de PCV besproken, maar na overleg is er gekozen voor andere snelheidsremmende oplossingen die de oversteekbaarheid verbeteren.

Het Sint-Antoniuscollege in Ronse deed een aanvraag voor de aanleg van een zebrapad op de N57 en de invoering van een zone 30. De school ligt op 100 meter van de N57 en is niet zichtbaar vanop de gewestweg. De ingang van de school is alleen bereikbaar via twee wegjes die niet toegankelijk zijn voor autoverkeer. De school is gesitueerd binnen de bebouwde kom, de snelheid is er beperkt tot 50 km/u.

Drie voorstellen

Volgens de aanbevelingen in het dienstorder MOW/AWV/2011/6 ‘Richtlijnen voor het aanbrengen van voetgangersoversteken’ bleek de vraag van de school niet de beste oplossing. De oversteek van de N57 gebeurt vooral tijdens de schoolspits, bovendien is de school niet zichtbaar van op de gewestweg en ligt ze aan de grens met de bebouwde kom. Om die redenen is het meer aangewezen om in te zetten op snelheidsreductie van het autoverkeer op de N57 en op het verbeteren van de oversteekbaarheid. Ter voorbereiding van de PCV-zitting maakte AWV daarom twee voorstellen op voor de invoering van een verkeerspoort, de stad Ronse maakte nog een derde voorstel.

Gecombineerde oplossing

In de PCV zijn de drie voorstellen besproken en na onderling overleg werd uiteindelijk gekozen voor een combinatie van twee: de aanleg van nieuwe fiets- en voetpaden in combinatie met een middengeleider en een zebrapad. De gracht werd dichtgelegd en daarop is het fietspad aangelegd en kwam ook het schuilhuisje voor de openbaarvervoergebruikers. De haltehaven is er niet meer waardoor de bus nu stopt op de rijbaan, een bijkomende snelheidsremmende factor.

Doorstroming

Niet alleen de verkeersveiligheid, maar ook de doorstroming van de bus is door deze maatregel verbeterd. Bussen moeten immers niet meer manoeuvreren om hun haltehaven in en uit te rijden, ze hebben geen conflicten meer met fietsers (want die hebben een veilig fietspad gekregen). De bus is nu ook veel nadrukkelijker in het straatbeeld aanwezig, waardoor de (overstekende) busreiziger beter opgemerkt wordt. Een ander voordeel is dat de bus na het halteren zijn reisweg veel vlotter kan hernemen, waardoor de stiptheid vergroot.

ronse_oud_11 (2).jpg(voor)

SintAntoniuscollegeRonse6JDB.jpg

Nieuwe fiets- en voetpaden werden gecombineerd met een middengeleider en een zebrapad.

 

ronse_oud_11 (1).jpg
(voor)
SintAntoniuscollegeRonse12JDB.jpg(na)

De haltehaven is er niet meer waardoor de bus nu stopt op de rijbaan.