SAVE 2.0: een brede kijk op verkeersveiligheid

Uit mobiliteitsbrief 252 - Quick wins verkeersveiligheid

Met de SAVE 2.0-methode kunnen lokale besturen onveilige situaties snel analyseren en meteen op zoek gaan naar oplossingen. Wij namen een kijkje in Roeselare, een van de gemeenten die ermee aan de slag gingen. Deskundige Mobiliteit Benoit Maddens legt uit.

2024-10-07_MOW_Mobiliteitsbrief-Oktober_Beelden website2.png

Er wordt te vaak enkel gekeken naar infrastructuur, terwijl het gedrag van weggebruikers net zo belangrijk is 

 

 

 

 

 

Vorig jaar vond er een ongeval plaats op de Izegemsestraat met een auto en een overstekende fietser. Wat gebeurde er?

“Een twaalfjarige jongen was na school op weg naar huis. Hij wilde oversteken op de oversteekplaats onder de brug van de E403, maar werd te laat opgemerkt door een vrouwelijke automobilist. Gelukkig kon de vrouw nog net op tijd remmen, en raakte de jongen maar lichtgewond.”

“De locatie van het ongeval was enkele jaren geleden heringericht. Sindsdien lag de oversteekplaats onder de brug. De zichtbaarheid daar is niet optimaal, het is er donker en de pilaren van de brug belemmeren het zicht. Hoewel het ongeval overdag plaatsvond, heeft de automobilist de jongen  waarschijnlijk helemaal niet gezien. De vrouw was compleet verrast door wat er gebeurde. Het ging allemaal heel snel.”

2024-10-07_MOW_Mobiliteitsbrief-Oktober_Beelden website3.png

Wat hebben jullie gedaan naar aanleiding van het ongeval?

“We werkten al met het SAVE-charter, waarmee steden en gemeenten hun engagement aantonen om samen werk te maken van veiliger verkeer. En rond die tijd kwam de oproep om dossiers in te dienen voor de nieuwe SAVE 2.0-methode. Dit voorval leek ons ideaal. We namen contact op, en kort daarna vond het eerste overleg met de werkgroep plaats. Daarbij waren mensen van het Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, wij als stadsbestuur, de lokale politie en Ouders van Verongelukte Kinderen, een organisatie van en voor ouders die een kind verloren in het verkeer.”

Wat houdt de SAVE 2.0-methode in?

“In de werkgroep bespraken we het voorval aan de hand van een simpel stappenplan. Daarmee analyseerden we niet alleen de omgeving van het ongeval, maar ook het gedrag van weggebruikers en hun interactie. Die focus op gedrag maakt SAVE 2.0 zo bijzonder. Er wordt te vaak alleen gekeken naar infrastructuur, terwijl het gedrag van weggebruikers net zo belangrijk is. Door met zo’n brede blik naar de situatie te kijken, krijg je een heel helder beeld van het probleem en kom je snel tot een geschikte oplossing.”

Wat was de conclusie van het onderzoek?

“Al snel bleek dat de locatie van de fietsoversteek onder de brug niet ideaal was. Daarom zijn we met alle partners op zoek naar een betere locatie voor de oversteek. Dat is best complex, want de brug ligt op de grens tussen Izegem en Roeselare. Het deel in Roeselare valt onder ons beheer, het andere deel wordt beheerd door het Agentschap Wegen en Verkeer. We weten nog niet wat de definitieve oplossing wordt, maar we werken er met z’n allen aan.”

“We kijken ook verder dan alleen een infrastructurele oplossing. We overwegen bijvoorbeeld bewust-wordingscampagnes bij scholen in de buurt en extra verkeerssignalisatie bij de oversteekplaats. Ook dat kadert binnen de SAVE 2.0-methode.”

Gaan jullie de methode in de toekomst nog toepassen?

“Absoluut. Iedereen is heel positief over het proces. En ook naar de burgers is het een sterk signaal. Zelfs als de oversteekplaats uiteindelijk op dezelfde plek blijft, zijn we zeker dat we alle aspecten grondig hebben onderzocht.”

Hebben jullie tips voor andere steden en gemeenten?

“Aarzel niet om in actie te komen, zelfs wanneer het maar over één ongeval gaat. Het lijkt dan misschien een geïsoleerd incident, maar voor heel veel weggebruikers kan de situatie al eerder onveilig aangevoeld hebben. Maar dat leer je alleen als je ook nadenkt over het gedrag van weggebruikers. Er valt dus heel veel te leren uit een ongeval. Wacht dus niet en gebruik SAVE 2.0.”