Sint-Niklaas: Bewaakte fietsenstalling met vingerscan

Uit mobiliteitsbrief 177 - Fietsparkeren

Sint-Niklaas zet fietsdieven buiten spel met behulp van technologische middelen.

sint-niklaas_fietsenstalling 3.jpgDe bewaakte fietsenstalling aan het station van Sint-Niklaas is enkel toegankelijk na een vingerscan.

De overdekte fietsenparking aan het station van Sint-Niklaas heeft plaats voor meer dan 1500 fietsen en is deels bewaakt. De eerste jaren was het bewaakte deel steeds bemand van maandag tot vrijdag van 6 tot 20 uur. In 2014 is de bewaakte fietsenstalling geautomatiseerd. Sindsdien kunnen alle gebruikers er 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 gebruik van maken. De geautomatiseerde fietsenstalling is enkel toegankelijk via een vingerscan, die gemaakt wordt bij de eerste inschrijving bij het Fietspunt, vlak naast de fietsenstalling. De bewaakte fietsenstalling is volledig omheind met ijzeren hekken van 2m hoog, er is een aparte ingang en een aparte uitgang (beiden met vingerscan). Er hangen ook 4 camera's die alles registreren. Eventuele technische problemen worden zo snel mogelijk opgelost door de beveiligingsfirma, dat is zo opgenomen in het contract.

Fietsparkeeplan

sint-niklaas_fietsenstalling 2-1.jpgIn het bewaakte deel is plaats voor 192 stallingen.

Sint-Niklaas stelde vorig jaar ook een gedetailleerd fietsparkeerplan op. Op korte termijn moet het de leemtes in het fietsparkeeraanbod opvullen. Op langere termijn bereidt de fietsparkeerstrategie de stad voor op een doorgroei naar een echte fietsstad. In het fietsparkeerplan werden onder meer de bezettingsgraden van de stallingen aan stedelijke functies in beeld gebracht. Met dit document zal verder een inplantingsstrategie voor buurtstallingen en andere functies uitgewerkt worden, gedifferentieerd naar type gebied. Een parkeerrichtlijn voor nieuw ontwikkelingen moet de stad voorbereiden op een groeiende stallingsbehoefte. Aan de hand van een aantal innovatieve concepten zal de stad ook experimenteren met nieuwe stallingsvormen.