Sneller naar de trein in Grobbendonk

Uit mobiliteitsbrief 97 - Trage wegen

Om het parkeerprobleem aan het station op te lossen, ging Grobbendonk creatief aan de slag met trage wegen en de gemeentelijke sporthal.

MOB9730F01.JPG(Foto: Grobbendonk)
De trage weg naar het station in Grobbendonk levert 80 nieuwe parkeerplaatsen op.

De parking aan het station van Bouwel, deelgemeente van Grobbendonk, was al jaren te klein. Om het parkeerprobleem aan te pakken, schakelde de gemeente de parking van de nabijgelegen gemeentelijke sporthal in. Die werd vooral ’s avonds gebruikt en stond overdag vaak leeg. Het idee leverde de pendelaars 80 extra parkeerplaatsen op. Om de sporthalparking te verbinden met het perron werd een nieuwe trage weg aangelegd. Daarvoor kocht de gemeente de aangrenzende landbouwpercelen op. De weg werd verhard met natuurvriendelijk dolomiet om de pendelaars moddervoeten te besparen. Speciale veehekken op de trage weg houden het vee op de weiden.

Beter bereikbare haltes

Het idee om openbaar vervoer vlotter bereikbaar te maken voor fietsers en voetgangers kan uiteraard ook op haltes van De Lijn toegepast worden. De Lijn houdt zelf bij de inplanting van haar haltes al maximaal rekening met de bestaande trage wegen. Maar veel haltes van De Lijn kunnen nog sneller bereikbaar gemaakt worden door het netwerk van trage wegen uit te breiden.