Snellere invoering van fietszones en -straten in Kortrijk

Uit mobiliteitsbrief 210 - Lockdown stimuleert mobiliteitsshift

Uit tellingen in Kortrijk blijkt dat het recreatief fietsverkeer tijdens de lockdown er met 40% steeg. “Het fietsen boomde enorm. Dat willen we vasthouden met ons beleid”, zegt schepen Weydts.

axrelcut.jpg Axel Weydts, schepen van Mobiliteit in Kortrijk: “Je moet als beleid vooral ‘durven’ om een fietszone in te richten.”

De fietszone in hartje Kortrijk, bijna een jaar geleden geopend, krijgt binnenkort gezelschap. Er komen dit jaar nog twee fietszones bij in deelgemeenten Marke en Heule en twee fietsstraten op fietsroutes. Volgend jaar staan er nog eens twee extra fietszones in deelgemeenten Sente en Kooigem en extra fietsstraten op het programma. Schepen Axel Weydts: “In totaal zullen er eind 2021 in het centrum van Kortrijk 45 fietsstraten zijn en in de deelgemeente een 20-tal. De realisatie van de fietszones in de deelgemeentenstond sowieso in het bestuursakkoord van de stad. Daarnaast is er ook een fietsrouteplan opgemaakt. De nieuwe fietsstraten maken daar allemaal deel van uit. Door de coronacrisis hebben we beslist om deze maatregelen versneld in te voeren. Het klimaat is er nu immers meer dan ooit klaar voor. We willen het draagvlak dat spontaan gegroeid is nu zo veel mogelijk benutten. Daarom trok de stad een budget van 500.000 euro uit voor de versnelde inrichting van de extra fietsstraten. De opgevoerde fietsinvesteringen maken deel uit van het exitplan ‘De Weg Uit De Crisis’.”

Duidelijke inrichting

“Fietsstraten en -zones moeten heel herkenbaar zijn. De bouwstenen uit de eerder ingerichte fietszones en -straten passen we dus ook in de nieuwe delen toe: de toegangen tot de fietsstraat en -zone krijgen rode vlakken en signalisatie, op de rest van het traject gebruiken wefietsemblemen en grondmarkeringen. Sommige straten hebben een grondigere herinrichting nodig.”

fietszonekortrijk.jpg

Durven!

 Alle toegangen tot fietsstraten en -zones hebben een herkenbaar rood vlak en een pictogram.

“Sinds de coronacrisis kregen we heel wat vragen van andere gemeenten en steden over de inrichting van fietszones”, zegt Weydts. “De ultieme tip: durven! En streef een uniforme vormgeving na, zodat alles duidelijk is vor de weggebruikers. Straten met een breed wegprofiel en druk autoverkeer vragen wel een grondigere aanpak, bijvoorbeeld een herindeling van de rijweg met markeringen.”