Naast communicatie bepalen nog veel andere factoren het succes van de winterdienst. We geven nog enkele tips.
Een strooiactie uitsparen, is meestal kostenbesparend, maar kan alleen als de veiligheid niet in het gedrang komt. Accurate voorspellingen zijn dan ook onmisbaar om te beslissen of er gestrooid moet worden. Je kan dat doen met een eigen meteostation dat wegdektemperaturen weergeeft en/of door samen te werken met een leverancier van voorspellingen naar gladheid voor de wegen.
Een prioritair strooiplan beschrijft welke locaties en wegen voorrang krijgen bij hevige sneeuwval of zoutschaarste. Bepaalde plaatsen zoals ziekenhuizen, politie en brandweer moeten altijd bereikbaar blijven. Een prioritair strooiplan is niet hetzelfde als het routeplan van de strooidiensten. De naam zegt het zelf: in een prioritair strooiplan worden duidelijke prioriteiten gesteld.
Het Agentschap Wegen en Verkeer kocht voor het eerst 23 pekelsproeiers om fietspaden sneeuw- en ijsvrij te maken. Ze worden deze winter ingezet op fietspaden langs gewestwegen.
Maak ook fietspaden sneeuw- en ijsvrij. Dat gebeurt het best met een sneeuwploeg (zie verder) of met een borstelwagen met pekelstrooier. Als je bij een dikke sneeuwlaag een borstelwagen gebruikt, ruim dan eerst de sneeuw met een sneeuwschop.
Neem de routes van De Lijn op in je prioritair strooiplan. De Lijn zorgt er zelf voor dat de bovenleidingen en wissels van trams ijsvrij blijven.
Pekel (zout vermengd met water) is een zeer goed product. Pekel is niet alleen goedkoper dan droog zout, het hecht ook beter aan de weg. Pekel bevat een lagere concentratie aan smeltmiddel en geeft daardoor een gelijkaardig of zelfs beter resultaat, wat goed is voor het milieu.
In het Winteractieprotocol beloven verschillende partners om belangrijke informatie over de winterdiensten te delen. De Vlaamse overheid deelt, op momenten van extreem winterse omstandigheden, weerinfo en andere nuttige informatie met alle protocolpartners, onder meer met de provincies.
Een sneeuwploeg schraapt al de sneeuw van het wegdek, waardoor de dooizouten nadien sneller hun werk kunnen doen. Ook handig op fietspaden!
De sneeuwploeg is in Vlaanderen nog niet overal ingeburgerd als toestel om sneeuw te ruimen op alle strooitrajecten. Dat is jammer, want een sneeuwploeg schraapt in een handomdraai de sneeuw van het wegdek waardoor een lagere concentratie aan smeltmiddel nodig is om de weg sneeuwvrij te krijgen. Uiteraard kan je ook een borstelwagen gebruiken om sneeuw van het wegdek te verwijderen, maar die is niet geschikt voor dikkere sneeuwlagen. Je houdt dus best een sneeuwploeg achter de hand. De strooitijd met een borstelwagen ligt bovendien een pak hoger dan met een sneeuwploeg. Veeg je met een borstelwagen, dan zijn de wegen dus minder snel sneeuwvrij.