Uitbreiding zone 30 geeft in Turnhout duidelijkheid aan autobestuurders

Uit mobiliteitsbrief 201 - Zone 30

Een jaar geleden voerde Turnhout in haar stadscentrum een zone 30 in. Daardoor werden een aantal bestaande zones 30 verbonden tot een groter geheel. “De argumenten voor die keuze gelden vandaag nog altijd: een lagere snelheid zorgt voor schonere lucht, een leefbaardere stad en minder verkeersslachtoffers. Bovendien zit er nu opnieuw logica in het snelheidsbeleid.” Dat zeggen schepen Marc Boogers en mobiliteitsconsulent Maarten Baeyens.

In de loop der jaren waren heel wat zones 30 in Turnhout ontstaan, zowel binnen als buiten de ring. Maar omdat die zijn ingevoerd op wijkniveau, waren ze sterk gefragmenteerd. “De omvorming van het hele winkelkerngebied tot één zone 30 was een logische keuze”, zegt mobiliteitsschepen Marc Boogers. “Je kan er nu rustig kuieren, én voetgangers en fietsers voelen zich veiliger. Vooral daar wilden we iets aan doen, want uit de stadsmonitor van 2014 bleek dat slechts 4 op de 10 fietsers zich veilig voelde. Dat is lager dan het gemiddelde in de Vlaamse centrumsteden: 5,3 op 10. We namen deze beslissing uiteraard ook om Turnhout nog meer te promoten als fietsstad. Een snelheid van 30 km/u heeft alleen maar voordelen: de remafstand voor wagens wordt korter en de kans op aanrijdingen vermindert. Maar ook het milieuaspect was belangrijk voor ons. Bij een lagere snelheid is er minder uitstoot én minder lawaai.”

Zone30Turnhout.jpgVia ludieke reclameborden maakt Turnhout mensen bewust dat ze een zone 30 betreden. Bij de lancering organiseerde de stad een wedstrijd die veel persaandacht trok. Zo werden ook veel niet-inwoners op de hoogte gebracht.

Een logisch snelheidsregime

“Dankzij de uitbreiding van de zone 30 hebben we het algemene snelheidsregime opnieuw logisch gemaakt”, zegt Maarten Baeyens, mobiliteitsconsulent in Turnhout. “Door de algemene snelheidsverlaging op gewestwegen naar 70 km/u is in veel gemeenten het verschil in snelheid tussen woonstraten (met vaak 50 km/u) en gewestwegen niet meer zo groot. Een zone 30 brengt daar opnieuw logica in: een lage, veilige snelheid in woonstraten (30 of 20 km/u), 50 km/u op gemeente- of gewestwegen met een ontsluitende functie én fietspaden, en 70 km/u op gewestwegen met een verbindende functie.”

Het is de ambitie van het huidige bestuur om in alle woonstraten van Turnhout, met uitzondering van de invalswegen, een zone 30 in te voeren. “Aan onze collega’s kunnen wij alleen maar aanraden om meteen een zone 30 in te voeren voor alle woonstraten op het hele grondgebied”, geeft mobiliteitsconsulent Maarten Baeyens nog mee. “Dat is duidelijk voor de autobestuurders en het maakt de communicatie eenvoudiger. Tegelijk kan je dan meteen op de juiste plaatsen investeren in snelheidsremmende maatregelen. Doen, dus!”

De voordelen van een zone 30

Hoe lager de snelheid …

  • hoe korter de remafstand;
  • hoe groter het gezichtsveld;
  • hoe hoger de overlevingskans bij een aanrijding;
  • hoe hoger het veiligheidsgevoel;
  • hoe lager het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen;
  • hoe minder geluidsoverlast.

 

Maarten Baeyens is een van de sprekers op de studiedag van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde over zones 30 (26 november, Antwerpen) . Schrijf je in op www.vsv.be .