"Unieke kans om fietsers en voetgangers meer ruimte te geven"

Uit mobiliteitsbrief 210 - Lockdown stimuleert mobiliteitsshift

Er is de afgelopen maanden massaal meer gefietst. “Dit is hét moment om fietsmaatregelen uit te testen”, zegt de Vlaamse fietsmanager Jan Pelckmans.

Tijdens de lockdown hebben veel mensen het fietsen (her)ontdekt. Allerlei metingen bevestigen dat. De tellingen op 15 locaties van het Agentschap Wegen en Verkeer laten duidelijk meer fietsers zien vanaf begin april 2020. Tellingen op fietssnelwegen lieten op sommige plaatsen zelfs een verdubbeling zien.

02_JANPELCKMANS.jpg Jan Pelckmans, Vlaamse fietsmanager: “De tijdsgeest is rijp voor fietsmaatregelen die het beleid vroeger misschien niet aandurfde.”

Draagvlak

“Er is nog nooit zo veel recreatief gefietst als nu. Dat maakt dat het draagvlak voor fietsmaatregelen ook nog nooit zo groot geweest is als vandaag”, concludeert Vlaamse fietsmanager Jan Pelckmans. “Mensen hebben ontdekt dat fietsen een gezonde en plezante activiteit is. Maar ook dat er mooie fietsinfrastructuur is in hun eigen buurt, en hoe waardevol die is. Of dit een blijvende mentaliteitswijziging teweeg zal brengen, is moeilijk te voorspellen. Vergeet niet dat de verkeerssituatie tijdens de lockdown optimaal was voor fietsers: er was bijna geen autoverkeer, en ook in straten zonder fietspaden was het aangenamer fietsen. De oproep om tijdens deze crisis te blijven bewegen en het mooie weer speelden duidelijk in de kaart van de fiets. We staan nu voor een vakantieperiode en vele Vlamingen zullen die in eigen land doorbrengen. Ik voorzie dat ook deze zomer het recreatieve fietsgebruik hoge toppen zal scheren.”

De tijdsgeest is rijp voor fietsers

Sommige steden en gemeenten hebben de lockdown gebruikt om fietsers meer ruimte te geven door bijvoorbeeld extra fietsstraten of -zones in te richten. Pelckmans: “Dat is een slimme zet en het kan een springplank zijn naar een duurzamer mobiliteitsbeleid. Mensen fietsen nu graag, dus dit is hét moment om fietsmaatregelen uit te proberen. Het beleid kan vandaag dingen uittesten die het vroeger misschien niet aandurfde. De tijdsgeest is er rijp voor. Inwoners hebben nu bijvoorbeeld aan den lijve kunnen ondervinden hoe het voelt als straten autoluw worden en teruggegeven worden aan fietsers en wandelaars. Gemeenten die tijdelijke maatregelen nemen voor fietsers wil ik ook aanmoedigen om een stapje verder te gaan: gebruik deze kans en evalueer de maatregelen. Bekijk welke dingen je permanent kan implementeren. Laat ons hopen dat de afgelopen periode het draagvlak bij burgers én beleid permanent heeft vergroot om in de toekomst vaker de kaart van de fietser te trekken. Met het oog op de start van het nieuwe schooljaar in september wil ik lokale overheden alvast oproepen om na te denken over de organisatie van het schoolverkeer. Daar zitten volgens mij nog grote winstmogelijkheden.”

Meer info