"Van boomstructuur naar rasterstructuur"

Uit mobiliteitsbrief 213 - Wegencategorisering

Met de nieuwe wegencategorisering wil Vlaanderen een robuust wegennet creëren. “Dankzij het nieuwe netwerkconcept van rasters kunnen we een beter onderscheid maken tussen verbindende en ontsluitende wegen”, zegt Nathan Rockelé van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Nathanrecht.jpg

Nathan Rockelé, beleidsmedewerker Wegenbeleid bij MOW: “Dankzij de rasterstructuur zullen we het lokale wegennet beter kunnen afschermen van doorgaand verkeer.” 

Waarom komt er een nieuwe wegencategorisering? 

“De huidige wegencategorisering bestaat al meer dan 20 jaar. Met de komst van basisbereikbaarheid wilde de Vlaamse overheid de netwerken van alle vervoermodi opnieuw onder de loep nemen, dus ook het wegennet. Dat gaf ruimte voor vernieuwing.”  Welke nieuwe wegcategorieën zijn er?  “Alle huidige categorieën verdwijnen en worden vervangen door zes nieuwe die je kan onderverdelen in drie hiërarchische lagen. Er is ten eerste het hoofdwegennet met Europese hoofdwegen en Vlaamse hoofdwegen, ten tweede het dragende netwerk met regionale en interlokale wegen en tot slot het lokale wegennet met lokale ontsluitingswegen en lokale erftoegangswegen. Je merkt het zelf: de nieuwe namen zijn veel transparanter dan de vorige, je weet al meteen over welk soort weg het gaat.” 

Wat zijn de grootste verschillen met de huidige categorisering? 

“De wegencategorisering is vandaag ingebed in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en werkt met een boomstructuur: van kleine wegen ga je naar grote wegen en dan weer naar kleinere wegen om je bestemming te bereiken. In de nieuwe wegencategorisering zullen we voor de verbindingswegen niet meer werken met een boomstructuur, maar wel met een netwerk van rasters. Voor het lokale wegennet behouden we de boomstructuur omdat gebleken is dat op lokaal niveau de boomstructuur wel zijn meerwaarde heeft bij het terugdringen van sluipverkeer.” 

Wat is het voordeel van die rasterstructuren? 

“Uit onderzoek is duidelijk gebleken dat de boomstructuur in realiteit vaak niet gevolgd werd. De introductie van routeapps heeft dit nog bemoeilijkt. Dankzij de rasterstructuur zullen we een veel duidelijker onderscheid kunnen maken tussen verbindingswegen, bestaande uit het hoofdwegennet en het dragende netwerk, en ontsluitingswegen, bestaande uit het lokale wegennet. Gevolg is onder meer dat we zo het lokale wegennet beter kunnen afschermen van doorgaand verkeer.”  Wat wil Vlaanderen met deze nieuwe categorisering bereiken?  “Een robuust wegennet creëren. Daarmee bedoelen we dat het netwerk de functie waarvoor het ontworpen is steeds moet kunnen blijven vervullen, ook in ongewone situaties. We willen kortom betrouwbaarheid bieden op het gebied van verbinding, capaciteit en reistijd. Je kan het ook samenvatten in drie hoofddoelstellingen: de verschillende vervoersstromen beter afwikkelen, de doorstroming verbeteren en de verkeersveiligheid verhogen, zowel op het hoofdwegennet als op het onderliggende wegennet.” 

Hoe ver staan jullie al?

“Op 7 oktober zijn de zes nieuwe wegcategorieën en de algemene principes van de nieuwe wegencategorisering goedgekeurd door het Vlaams Parlement. Er zal snel een ontwerp van hoofdwegennet kunnen worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering. De volgende stap is een toetsing in de vervoerregioraden. Zij zullen ook binnen de krijtlijnen van de regionale mobiliteitsplannen van de vervoerregio’s (nu in opmaak) een voorstel formuleren voor de selectie van het dragende netwerk bestaande uit de regionale en interlokale wegen. Die zouden eind 2021 rond moeten zijn. Dan laten we de puzzel in elkaar klikken en zal de nieuwe wegencategorisering geformaliseerd worden.” 

In de tekst 'Van oude naar nieuwe categorisering' krijg je een overzicht van de wijzigingen in de wegencategorisering. Meer info vind je ook in het verzameldecreet: https://www.vlaamsparlement.be/parlementaire-documenten/parlementaire-initiatieven/1405104 .