Onderteken het Charter Werftransport! Het is een handig hulpmiddel voor lokale overheden om werfverkeer in de buurt van scholen constructief aan te pakken. Het charter is een afspraak tussen lokale overheden, de Bouwunie, de Confederatie Bouw en de Belgische beroepsvereniging voor professionele handelaren in bouwmaterialen (FEMA). In het charter beloven ze om grote werftransporten te vermijden in de omgeving van scholen, vlak voor en na de schooluren. Bijna twintig gemeenten hebben het charter al ondertekend. Schakel de politiediensten in voor controles.
Maak bij elke nieuwe werf duidelijke afspraken rond werfverkeer. Heb je het Charter Werftransport ondertekend? Voeg dan een kopie toe bij nieuwe bouwvergunningen of bij vergunningen voor ingebruikname openbaar domein.
Bezorg aannemers een aanspreekpunt (een persoon of een dienst) die de locatie van de scholen en de belangrijkste schoolroutes kent. Samen met de aannemers zoekt die naar alternatieve routes voor werftransport. Het aanspreekpunt moet permanent bereikbaar zijn voor vragen over werftransport.
Zorg ervoor dat alle weggebruikers rond de werven een duidelijke plaats hebben. Zo vermijd je onnodige confrontaties. Neem je eisen rond werfsignalisatie mee op in de afspraken met de aannemers. Laat ze ook controleren door de lokale politie.
Leg voorwaarden voor werftransport vast in de stedenbouwkundige vergunning of omgevingsvergunning en/of koppel ze aan het signalisatieplan.
Voor uitzonderlijk vervoer zijn speciale vergunningen nodig. Deze voertuigen kunnen omwille van technische en verkeersveiligheidsredenen immers niet op alle wegen rijden. Ligt de werf langs de gekende reiswegen voor uitzonderlijk transport? Dan zijn er zelden problemen. Moet het werfverkeer langs andere wegen om de werf te bereiken? Dan onderzoekt het Agentschap Wegen en Verkeer de situatie eerst grondig. Vergunningen worden dan soms later of helemaal niet afgeleverd. Meer informatie op wegenenverkeer.be/uitzonderlijk-vervoer .
Maak afspraken met de gemeentelijke diensten om verplaatsingen met vrachtwagens en tractoren op schoolroutes te vermijden. In de bestekken voor publieke werven kan je vermelden waar de schoolroutes liggen en wanneer werftransport niet mogelijk is.
Schakel bij grotere werven de lokale communicatiekanalen in: gemeentelijke pers, bewonersbrieven, … Communiceer daarin over de mogelijke hinder en de alternatieve routes. De scholen kunnen communiceren naar leerlingen en ouders.
Een schoolroutekaart geeft een overzicht van veilige schoolroutes en te mijden routes. Gemeentes kunnen ze opstellen in samenwerking met de scholen en de politie. Op basis van een schoolroutekaart kan je ook alternatieve routes voorstellen aan aannemers. Wil je werftransport in de bebouwde kom vermijden? Dan kan je ook daarvoor een kaart uittekenen.
Als er (veel) werven zijn, kan de lokale overheid een informatiemoment over dode hoek stimuleren of mee organiseren. Ook burgers informeren is nuttig. Sinds vorig jaar is er een nieuwe leerlijn voor de dode hoek. In plaats van te focussen op waar de dode hoek zich exact bevindt, ligt de focus nu op hoe kinderen en jongeren zich moeten gedragen bij een groot voertuig. Vroeger was er alleen aandacht voor fietsers en dode hoek, nu ook voor de voetgangers.
Kortrijk stond mee aan de wieg van het Charter Werftransport. Minder-hindercoördinator Heidi Debels: “Met het charter kunnen we confrontaties vermijden tussen zwaar vervoer en jongeren op weg naar of van school. Zo verminderen we de kans op een ongeval. Ouders, scholen én de transportsector reageren positief. Dit charter zorgt voor meer bewustzijn en draagvlak voor verkeersveiligheid.”