Vergunningsaanvragen beheren in het nieuwe platform Centaurus2020

Uit mobiliteitsbrief 204 - Taxidecreet

Lokale overheden blijven net als vroeger verantwoordelijk voor het verlenen van de vergunningen. Ze worden geregistreerd en beheerd in het platform Centaurus2020.

Vanaf 1 januari 2020 is er een nieuw platform voor de vergunningen: Centaurus2020. De ‘oude’ tool Centaurus2010 kan nog gebruikt worden voor vergunningen die tot en met 31 december 2019 uitgereikt worden. De Centaurus2010 blijft ook actief voor die vergunningen, tot ze allemaal afgelopen zijn (maximum 5 jaar). De twee platformen Centaurus2010 en Centaurus2020 werken onafhankelijk van elkaar.

Consequent up-to-date houden

In Centaurus2020 kunnen steden en gemeenten vanaf 1 januari 2020 vergunningen, machtigingen en bestuurderspassen aanmaken. Het is belangrijk dat lokale overheden de informatie in dit platform nauwgezet beheren en dus consequent up-to-date houden. Het exploitatiegebied van de taxi’s is immers niet beperkt tot de eigen gemeente. In het nieuwe platform verloopt de digitale invoer gemakkelijker, waardoor de werklast voor de lokale overheden zal dalen en de betrouwbaarheid tegelijk zal stijgen. Vanaf 1 januari hebben de gemeenten, de exploitanten en de bestuurders toegang tot Centaurus2020. Vanaf midden 2020 krijgen ook politiediensten en andere overheidsdiensten toegang tot de ritgegevens. Ook de Vlaamse overheid heeft als administratief beheerder toegang om rapporten en statistische gegevens op te vragen.