“Door 62 bruggen tussen Antwerpen en Bilzen te verhogen, stijgt de capaciteit van het Albertkanaal met maar liefst 25%. Een duurzame en economische oplossing voor toenemende files”, zegt Stefan Sablon, projectleider bij De Vlaamse Waterweg.
Stefan Sablon, projectleider bij De Vlaamse Waterweg
De binnenvaart boomt. Het containerverkeer op het Albertkanaal blijft de laatste jaren groeien, een tendens die alleen maar zal toenemen. Vandaag houdt het Albertkanaal al elke dag 8000 vrachtwagens van de weg, vooral op de E313 die parallel loopt aan het kanaal tussen Antwerpen en Bilzen. De komende jaren zal dat aantal nog verder verhogen.
“Het Albertkanaal is een prima alternatief voor vervoer via de weg. Maar voor schepen met vier lagen containers zijn sommige bruggen nog veel te laag. Daar brengen we stelselmatig verandering in. Alle bruggen worden verhoogd tot een vrije doorvaarthoogte van 9,1 meter, een Europese standaard voor vierlaagse containervaart met binnenvaartschepen”, vertelt Sablon. “De beslissing voor het verhogen van de bruggen werd al genomen in 2009, maar kwam pas in 2014 in een stroomversnelling. “Er zijn intussen al 31 bruggen verhoogd. In 2021 moet het project helemaal rond zijn. Vanaf 2022 verwachten we dat er dagelijks 2000 minder vrachtwagens op de weg zullen zijn dankzij dit project. Via publiek-private samenwerking kreeg het project al 76 miljoen euro aan Europese subsidies.”
Sommige bruggen worden opgevijzeld, maar de meesten worden meteen vervangen. “We besparen door steeds hetzelfde type brug te bouwen. Bij het ontwerp ging trouwens extra aandacht naar de fietsers. Zo komen er vrijliggende fietspaden en worden de jaagpaden langs het kanaal beter met de brug verbonden”, aldus Sablon.