Het Vlaams Verkeerscentrum heeft een databank met gegevens over het wegverkeer op snelwegen en enkele primaire wegen in Vlaanderen. De ‘verkeersindicatoren’ zijn als open data beschikbaar voor steden en gemeenten. Ze kunnen bijvoorbeeld nuttig zijn als input voor het simuleren van verkeerseffecten.
Met de interactieve tool van het Vlaams Verkeerscentrum kunt u zelf verkeersindicatoren visualiseren.
Het Vlaams Verkeerscentrum verzamelt verkeersgegevens via een vast meetnet van inductieve detectielussen die in het wegdek zijn ingebouwd. Dat meetnet is aanwezig op alle snelwegen in Vlaanderen en wordt ook verder uitgerold op een aantal conflictvrij ingerichte niet-snelwegen, zoals de R4 (Gent) en de N31 (Brugge-Zeebrugge). De parameters die permanent via de meetlussen worden gemeten, zijn de voertuigintensiteit en snelheid (beide gedifferentieerd volgens voertuigklasse), de bezettingsgraad van de weg, volgtijden, volgafstanden en voertuiglengte. Andere parameters, zoals reistijden, worden daaruit afgeleid.
Alle ingezamelde gegevens worden automatisch samengebracht in het centrale verkeersbeheerssysteem en voeden zo de realtime verkeersinformatie (dynamisch verkeersmanagement). Daarna worden alle gegevens, aangevuld met de verkeersinformatieberichten (meldingen over ongevallen, files, wegenwerken), bewaard in een datawarehouse waar er nog een kwaliteitscontrole op gebeurt.
Die ‘historische data’ in het datawarehouse worden voor verschillende analyses gebruikt, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van verkeersregelscenario’s, het opmaken van verkeersstatistieken en indicatoren met het oog op het in kaart brengen van evoluties, knelpuntanalyses, onderzoek naar verkeersmaatregelen om de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren, ... Deze gegevens bieden ook een schat aan informatie voor steden en gemeenten die eigen verkeersmodellen willen ontwikkelen, of als startgegevens bij de opmaak van een mobiliteitseffectenrapport (MOBER) of milieueffectenrapport (MER).