Verkeerslichten maken kruispunt veiliger in Kortemark

Uit mobiliteitsbrief 203 - Provinciale Commissie Verkeersveiligheid

Uit een analyse van de politie bleek dat in Kortemark één kruispunt langs de drukke verbindingsweg tussen Lichtervelde en Diksmuide opmerkelijk slechter scoorde op het gebied van ongevallen. Op vraag van de gemeente werd een PCV samengeroepen die uiteindelijk besliste om verkeerslichten op het kruispunt te installeren.

Een doorslaggevend argument in de beslissing was dat veel fietsers en voetgangers de gewestweg oversteken terwijl er veel zwaar verkeer rijdt. Daarnaast was de zichtbaarheid op het aankomende verkeer vanuit de zijstraten niet goed, waardoor de snelheid van aankomende voertuigen moeilijk in te schatten was en er regelmatig zijwaartse aanrijdingen gebeurden.

01_Karolien Damman.jpgKarolien Damman, burgemeester: “De aanpassing van het kruispunt, waarbij vooral de veiligheid van de zachte weggebruikers centraal staat, past perfect in de integrale gemeentelijke visie op mobiliteit. Bij (her)aanleg van wegen of herinrichting van verkeerssituaties zet Kortemark consequent de belangen van de fietser en de voetganger op de eerste plaats, mét respect voor het gemotoriseerde verkeer.”

Busdetectie

De verkeerslichteninstallatie maakt het kruispunt veiliger voor alle zachte weggebruikers. Zeker voor de school ten zuiden van het kruispunt is dit een grote meerwaarde. De lichten hebben ook busdetectie zodat de bussen van De Lijn voorrang krijgen en de doorstroming gegarandeerd kan worden. In de buurt van het kruispunt kwamen twee haltehavens voor de bussen.

Voorsorteren

Om het verkeerslichtengeregelde kruispunt goed te laten werken, is de oude middengeleider op de gewestweg weggehaald. In de plaats kwam er een linksafslagstrook zodat het verkeer kan voorsorteren en de wachtrijen niet te lang worden.

Vlotter en veiliger

01_kortemark1.jpg

Samen met de verkeerslichten kwam er aan het kruispunt ook een linksafslagstrook om de vlotte doorstroming te behouden.

Tom Viaene, Verkeer en Signalisatie AWV West-Vlaanderen: “Dit is een van de eerste lichtenregelingen die we uitvoerden volgens het Vlaams actieplan verkeerslichten. Na wat finetuning zijn de oversteken vlotter en veiliger voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer. En dat zonder veel in te boeten aan doorstroming op de gewestweg.” De aanpassingen krijgen ook positieve reacties in Kortemark. Lynn Vermote, Schepen van mobiliteit: “Het plaatsen van verkeerslichten op het kruispunt heeft vooral voor de nabijgelegen school en woonwijk een grote verbetering opgeleverd. De ontsluiting naar het centrum is een pak veiliger geworden.”

Bijkomende maatregelen

De PCV stelde ook enkele bijkomende maatregelen voor op de kruisende gemeentewegen. Die omvatten onder andere het verbreden van het fietspad ter hoogte van het kruispunt, een verlaging van het snelheidsregime van 70 naar 50 km/uur én het voorzien van fietsopstelstroken en blindgeleidelijnen.