Verkeersopvoeding als basistaak voor de politie

Uit mobiliteitsbrief 193 - Verkeerseducatie

‘Verkeer’ is een van de zeven basistaken van de lokale politie. Wij deden inspiratie op in de politiezones Bredene/De Haan, Damme/Knokke-Heist en Vilvoorde/Machelen.

Bredene/De Haan: praktijkgerichte verkeersklassen

politie bredene.jpgTwee politie-inspecteurs geven in Bredene en De Haan interactieve verkeerslessen in het vierde en vijfde leerjaar.

Al vijftien jaar organiseert de politie Bredene/De Haan verkeersklassen voor alle leerlingen van het vierde of vijfde leerjaar. Leerlingen van negen en tien jaar krijgen zo verkeersles van twee politie-inspecteurs. Ivo Maertens is een van hen. “Dit is de leeftijd waarop de meeste kinderen fietsvaardig zijn. Met onze lessen bereiden we ze voor om alleen te fietsen.”

“Voor het theoretische stuk gebruiken we zelfgemaakte foto’s en filmpjes van de schoolomgeving. Zo spelen we in op de leefwereld van de kinderen. We kiezen er ook bewust voor om kinderen zelf verkeersregels te laten uitleggen.” De theorie oefenen Ivo en zijn collega in met een interactieve digitale kwis en een spel op de speelplaats. “In de namiddag maken we een fietstochtje in kleine groepjes, onder begeleiding van twee inspecteurs en een leerkracht. De andere kinderen testen ondertussen hun fietsbehendigheid in een parcours op de speelplaats. Tegelijkertijd doen we ook fietscontroles.”

“Door de filmpjes en de fietstocht leren de kinderen hoe ze met de gevaren in hun eigen schoolomgeving moeten omgaan”, vertelt inspecteur Maertens. De politie van Bredene en De Haan trekt jaarlijks een aanzienlijk budget uit voor deze lessen. “Elke gemeente of zone zou dit moeten doen”, zegt Maertens daarover. “Het is voor een kind van onschatbare waarde om zich in het verkeer te leren verplaatsen. En hoe vroeger kinderen de complexiteit van de verkeersregels ontdekken, hoe sneller ze ermee weg zijn. Wij zijn dan ook trots op ons partnership met de scholen en de gemeentebesturen!”

Damme/Knokke-Heist: engagement om samen te werken

De politiezone Damme/Knokke-Heist ondertekende vorige zomer een charter met beide gemeenten en alle veertien basisscholen op haar grondgebied. “Daarin bevestigen we ons engagement om samen te werken rond verkeersveiligheid in de schoolomgevingen. Verkeersveiligheid is dan ook geen exclusieve taak van de politie, school, overheid of een andere initiatiefnemer”, zegt Inspecteur Chris Van Wynsberghe, een van de initiatiefnemers. De lokale politie, lokale overheden en schooldirecties engageren zich in dat charter om gedurende vijf jaar:

  • het STOP-principe bij de leerlingen aan te moedigen en zelf het goede voorbeeld te geven in verkeersgedrag;
  • gemachtigde opzichters van de school in te zetten in de onmiddellijke omgeving van de schoolpoort en een gecoördineerd politietoezicht aan te bieden op de verschillende schoolroutes;
  • de verticale leerlijn voor verkeers- en mobiliteitseducatie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) te volgen, eraan deel te nemen en te begeleiden;
  • diverse initiatieven rond verkeersveiligheid te ondersteunen, zoals fietscontroles, fietsvaardigheidstrainingen of lessen over dode hoek;
  • jaarlijks te evalueren.

Vilvoorde/Machelen: gecentraliseerd fietsexamen

politie.jpg(Foto: VSV)
Fietsexamens worden steeds vaker centraal georganiseerd en permanent bewegwijzerd.

Veel basisscholen organiseren op het einde van het schooljaar een fietsexamen voor de oudste leerlingen. In Vilvoorde wordt dat grote fietsexamen sinds vorig jaar centraal georganiseerd.

Rudi Claes, commissaris bij de politiezone Vilvoorde/Machelen: “Vroeger organiseerde elke school een eigen fietsexamen. Maar praktisch was het voor ons niet altijd haalbaar om genoeg ondersteuning te geven. Een fietsexamen vraagt veel helpende handen. Daarom besloten we vorig jaar, in overleg met de stad en de scholen, om een gezamenlijk fietsexamen te organiseren. Gedurende een week leggen alle leerlingen hun fietsexamen af. Vorig jaar waren het er meer dan 650. Omdat we nog geen permanente signalisatie hebben, plaatsen we vlak voor de paasvakantie tijdelijke wegwijzers. Zo kunnen de kinderen tijdens de schoolvakantie al oefenen met hun ouders.”

De kinderen oefenen eerst hun fietsbehendigheid op een parking en volgen daarna een route van ongeveer zeven km langs alle secundaire scholen. “We bieden een mooi parcours aan waarop jongeren in alle veiligheid hun fietsbehendigheid kunnen testen op de openbare weg. Dankzij deze route raken ze vertrouwd met het verkeer op soms drukke verkeersassen en leren ze ook de reisweg naar de secundaire school kennen”, zegt commissaris Claes. Tijdens het examen staan naast de leerkrachten ook vijftien politiemedewerkers, acht gemeenschapswachten en een 30-tal vrijwillige seingevers paraat. Vorig jaar waren de leerlingen van de richting Integrale Veiligheid van het Technisch Atheneum voor het eerst seingever.