Verkeersveiligheid snel en efficiƫnt verbeteren met kleine ingrepen

Uit mobiliteitsbrief 187 - Provinciale Commissie Verkeersveiligheid

“Via de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PCV) kan de verkeersveiligheid met kleine ingrepen aanzienlijk verbeterd worden. Een goede voorbereiding en een open sfeer van vertrouwen vergemakkelijken een vlotte afhandeling van deze dossiers”, zegt Peter De Backer, afdelingshoofd Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen.

WegenEnVerkeer4DeBackerPeterJDB.jpgPeter De Backer, AWV Oost-Vlaanderen: “Heel recent is het drempelbedrag voor PCV-dossiers opgetrokken van 200.000 naar 500.000 euro.”

Wat doet de PCV?

“De PCV onderzoekt kleinschalige maatregelen om de verkeersveiligheid op de Vlaamse gewestwegen te verbeteren. Het gaat om maatregelen die niet onder de methodiek van de samenwerkingsovereenkomsten vallen én die relatief snel op het terrein geïmplementeerd kunnen worden. De PCV streeft er immers naar om elk dossier binnen 6 maanden af te handelen.”

Welk soort maatregelen kunnen aan bod komen?

“De PCV bespreekt projecten die wegens hun beperkte budgettaire impact niet in een investeringsprogramma van AWV zitten. Daarom konden alleen kleine veiligheidsmaatregelen tot maximum 200.000 euro aan bod komen. Heel recent is dit bedrag opgetrokken naar 500.000 euro*. De ligging is een andere voorwaarde: de projecten moeten langs een gewestweg liggen. Kruispunten tussen een gewestweg met een gemeenteweg komen uiteraard ook in aanmerking. Een derde voorwaarde is dat het project snel realiseerbaar moet zijn op het terrein. Kleine maatregelen die aan alle voorwaarden voldoen, maar een zeer grote impact op de mobiliteit hebben, kunnen niet door de PCV behandeld worden. Dergelijke dossiers volgen de procedure van het mobiliteitsdecreet via de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC). De voorzitter van de PCV kan daarom beslissen om een project naar de GBC-procedure door te verwijzen.”

Welke voordelen biedt een procedure via de PCV?

“De relatief eenvoudige administratieve afhandeling is een duidelijk voordeel. In de meeste gevallen slaagt de PCV erin om in één vergadering met alle betrokken partijen en de bevoegde specialisten tot een praktische en bevredigende oplossing te komen. Jaarlijks worden er in de afdeling Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen op die manier zo’n 50 à 60 dossiers succesvol afgehandeld. Het grote voordeel op het terrein is dat het een procedure is die snel tot resultaat kan leiden en effectief op korte termijn de verkeersveiligheid kan verhogen.”

Wie kan een dossier agenderen op de PCV?

“In principe kunnen alle actoren van de PCV een officiële aanvraag indienen. In de meeste gevallen komt de vraag om een knelpunt te agenderen op de PCV van lokale overheden. Maar ook meldingen van burgers of vaststellingen van collega’s van AWV kunnen op de agenda komen.”

Welke tips kunt u meegeven voor een vlotte afhandeling van PCV-dossiers?

“Een goede voorbereiding met daarin de verwachtingen van alle partijen is een vereiste. Ik denk dan aan representatieve tellingen van alle weggebruikers, het in kaart brengen van de routes van het openbaar vervoer, de impact inschatten van gekende toekomstige ontwikkelingen op het studiegebied, … Dit zijn vaak de sleutels die een vlotte afhandeling vergemakkelijken. Een open sfeer van vertrouwen kan daarnaast ook helpen in de zoektocht naar pragmatische oplossingen voor vaak moeilijke knelpunten.”

 * Het Mobiliteitsbesluit van 25 januari 2013 is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 15 december 2017 gewijzigd. Het optrekken van de grens voor PCV-dossiers naar 500.000 euro is een van deze wijzigingen. Een overzicht van alle belangrijke aanpassingen in het gewijzigde Mobiliteitsbesluit krijgt u in de volgende Mobiliteitsbrief.