Verse sneeuw niet laten vastrijden

Uit mobiliteitsbrief 118 - Winterdienst

Zo spectaculair vonden ze het zelf niet. "Onze fietspaden waren mooi vrijgemaakt, zoals tijdens andere winters."

"Goede mensen en goede middelen, daarvan hangt het succes af. Niet van de hoeveelheid sneeuw die valt", zegt André Janssens, hoofd van de Technische Dienst. "Als we lof toegezwaaid krijgen voor de sneeuwvrije wegen en fi etspaden, dan is dat omdat we de juiste mensen inzetten op de juiste momenten."

Weerbericht

In Borsbeek zijn er twee ploegen die afwisselend om de week van wacht zijn. Ze krijgen daarvoor een extra wachtvergoeding. "Maar we verwachten dan ook dat ze er staan op het moment dat we ze oproepen." Elke ploeg bestaat uit 3 personeelsleden, 2 voor de rijwegen en 1 voor de fi etspaden. "Het is van belang dat zij goed aangestuurd worden. Het weerbericht opvolgen is daarbij het belangrijkste wat er is. Van uur tot uur houden we de situatie in de gaten." Janssens overlegt daarover met de ploegbaas, de politie en de schepen van Openbare Werken. Samen schatten ze in wanneer er preventief gestrooid moet worden. "Zo voorkomen we dat verse sneeuw wordt vastgereden."

Licht materiaal

MOB11860F01.jpg(Foto: Schmidt Belgium)
Met subsidiëring van Ovam kocht Borsbeek een nieuwe lichte veegwagen met sneeuwborstel aan.

Het grondgebied van Borsbeek is niet bijzonder groot en ook het aantal kilometer fietspad is beperkt. Veel materieel is niet nodig. Er is 1 strooier voor de fi etspaden. Vanaf dit jaar is er ook een nieuwe veegwagen uitgerust met sneeuwborstel. "We hebben gekozen voor een lichte wagen (inhoud 2m3) zodat we er heel gemakkelijk ook alle fietspaden mee kunnen vrijhouden. Die wagen hebben we via een samenaankoop aangeschaft bij Igean. Van Ovam ontvangen we daarvoor 50% subsidies."