Vervoerregionaal verkeersmodel kan mobiliteit over gemeentegrenzen beter inschatten

Uit mobiliteitsbrief 211 - Strategische verkeersmodellen

Stad Gent werkt al jaren met strategische verkeersmodellen, onder meer bij de invoering van het
nieuwe circulatieplan. Er is nu ook een regionaal verkeersmodel in opmaak.

foto_gent.jpg (Foto: Jerroen)
Strategische verkeersmodellen hebben Stad Gent geholpen om flankerende maatregelen uit te werken voor de invoering van het circulatieplan. Door onder andere de plaatsing en optimalisatie van verkeerslichten werden veel problemen vermeden bij de effectieve invoering.

Stad Gent heeft een eigen stedelijk verkeersmodel, gebaseerd op de provinciale verkeersmodellen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). De stad heeft het basismodel verfijnd en uitgebreid met een parkeermodel. Ook bij de invoering van het circulatieplan in 2017 speelden strategische verkeersmodellen in Gent een grote rol. Eerst bracht Mobiliteitsbedrijf Gent het doorgaand verkeer in kaart. Daarna werkten ze verschillende scenario’s uit die ook zijn doorgerekend. Zo kreeg de stad inzicht in sluiproutes en knelpunten, en kon ze flankerende maatregelen uitwerken, zoals de plaatsing en optimalisatie van verkeerslichten. Dankzij deze goede voorbereiding kon de stad sommige maatregelen snel bijsturen waardoor de hinder bij de invoering van het plan aanzienlijk beperkt werd.

Stap vooruit

Samen met het Departement MOW, De Lijn en Veneco (een intergemeentelijk samenwerkingsverband van 21 gemeenten rond Gent) werkt Stad Gent nu aan een nieuw vervoerregionaal verkeersmodel Gent. Alle informatie en verfijningen uit het stedelijk model worden daarin verwerkt, en het referentiejaar zal 2017 zijn, zoals bij het stedelijk model. Bovendien is er een toekomstmodel voorzien voor 2030. Stad Gent is zeer enthousiast over het nieuwe vervoerregionale model. “Dit is voor ons een stap vooruit”, aldus Begga Van Cauwenberge van Mobiliteitsbedrijf Gent. “We kunnen het vervoerregionale model blijven gebruiken voor stedelijke berekeningen, maar door de samenwerking met andere overheden zullen we veel nauwkeuriger de effecten over de gemeentegrenzen kunnen inschatten. Voor de simulaties werken we samen met een studiebureau, maar we controleren alle aanpassingen. Als lokale overheid ben je immers best vertrouwd met het lokale wegennet en de geplande ontwikkelingen.”


Hoe zelf een toepassing aanvragen?

Wil je graag gegevens of een toepassing aanvragen bij het team Verkeersmodellen van Departement Mobiliteit en Openbare Werken? Stuur dan een mail naar verkeersmodellen@mow.vlaanderen.be .

Meer info op www.departement-mow.vlaanderen.be/nl/verkeersmodellen