Vervoerregio's hebben adviserende rol in opmaak van het GIP

Uit mobiliteitsbrief 199 - Geïntegreerd investeringsprogramma

Tijdens het opmaakproces van een geïntegreerd investeringsprogramma krijgen de vervoerregio’s op verschillende momenten de mogelijkheid om feedback en input te geven. Ze zijn actief betrokken bij het overleg over de infrastructuurprojecten binnen hun vervoerregio.

figuurjaar.jpgDe opmaak van een GIP duurt 1 jaar en start dan meteen weer van vooraf aan voor de investeringen voor het daaropvolgende jaar.

Om te komen tot een volwaardig GIP (jaar x+1) wordt een proces doorlopen dat start in februari van jaar x en een volledig jaar duurt (jaar x+1). Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) werkt hiervoor nauw samen met de agentschappen. Vertrekkende van de toestand van het netwerk en de beleidsprioriteiten wordt stapsgewijs een beleidsdomein-breed geïntegreerd investeringsprogramma op middellange termijn uitgewerkt. De Vlaamse steden en gemeenten krijgen via de vervoerregioraden een formele adviserende rol voor het GIP, zoals vermeld in het decreet van 26 april 2019 over basisbereikbaarheid.

Inspraak tijdens drie fasen

De vervoerregio’s spelen een rol in drie fasen tijdens het opmaakproces: bij fase 1 (de voorbereiding), bij fase 3 (de interne analyse) en bij fase 4 (de opmaak van het ontwerp GIP). In elk van die drie fasen wordt inspraak of advies van de vervoerregio verwacht. Dit maakt deel uit van een breder aftoetsen van het investeringsprogramma met de beleidsdoelstellingen en -prioriteiten. Zowel bij de consultatie als bij de analyse in het voorjaar is een belangrijke rol weggelegd voor het Team MOW van de vervoerregio. Het Team MOW bestaat immers uit de vertegenwoordigers van het departement en de agentschappen van het beleidsdomein die het GIP tot stand brengen. Zij brengen de nodige informatie en feedback vanuit hun vervoerregio aan. Bij de opmaak van het voorstel GIP in het najaar brengt de vervoerregioraad een formeel advies uit.

figuurtabel.jpg