Vilvoorde: Werfverkeer in de binnenstad? Communiceren is de boodschap

Uit mobiliteitsbrief 190 - Zwaar vervoer & veiligheid

Door graafwerken voor een ondergrondse parking op de Grote Markt reed er het voorbije jaar uitzonderlijk veel werfverkeer door de binnenstad van Vilvoorde. Het stadsbestuur haalde alles uit de kast om iedereen goed te informeren en te wijzen op de veiligheidsrisico’s.

190katrien vaes.jpgKatrien Vaes, schepen van Openbare Werken in Vilvoorde: “Over grote werven communiceer je beter te veel dan te weinig.”

Vilvoorde heeft uitvoerig gecommuniceerd naar de bewoners en handelaars rond de Grote Markt. Er waren infosessies en de gemeente verspreidde folders, persteksten, bewonersbrieven en digitale nieuwsbrieven. “Omdat de werf in de buurt van scholen lag, wilden we extra aandacht besteden aan het werfverkeer”, zegt Katrien Vaes, schepen van Openbare Werken. “De stadsdiensten voor mobiliteit en onderwijs hebben regelmatig overlegd met de verkeerscel van de lokale politie. We hebben zelfs een communicatiebureau ingeschakeld.”

Infosessies in scholen

Vóór de start van de werf gaf de politie infosessies in de nabijgelegen scholen. De dienst Openbaar Domein en Mobiliteit maakte de presentatie. De afvalintercommunale leende zelfs een huisvuilwagen uit voor oefeningen met de dode hoek. “De scholen, leerlingen en ouders apprecieerden die sessies enorm”, zegt de schepen. In opdracht van de stad maakte het communicatiebureau een folder met veiligheidstips, de werfroutes en informatie over de dode hoek. De stad verspreidde die folder via scholen en de bibliotheek.

Zo’n uitvoerige communicatie vraagt veel voorbereiding. Katrien Vaes heeft enkele tips. “Begin er op tijd mee en wees flexibel. Een werf is onvoorspelbaar, daar moet je snel op kunnen inspelen. Ook een efficiënte coördinatie is cruciaal. Goede afspraken zijn de helft van het werk. Ten slotte moet je ook tijdens de werken blijven communiceren, zo blijven mensen betrokken en alert.”

Betonmixers

“Voor betonmixers hadden we een aangepaste procedure”, geeft schepen Vaes nog mee. “Voor elke grote betonstort hebben de aannemer, de dienst Openbaar Domein en Mobiliteit, de betonfirma en de politie aanrijroutes en wachtzones afspraken gemaakt. Op de belangrijkste punten organiseerde de politie de verkeersregeling. Dat zorgt voor een goede doorstroming en meer veiligheid.”

190vilvoorde.jpgVilvoorde informeerde scholen, omwonenden en handelaars uitvoerig over de werfroutes van en naar de Grote Markt.