"Vlot naar Rock Werchter met trein, bus en fiets"

Uit mobiliteitsbrief 198 - Mobiliteit bij evenementen

Elk jaar luidt het meerdaagse muziekfestival Rock Werchter de zomer in. Jaarlijks lokt het evenement zo’n 150.000 unieke bezoekers naar Haacht en Rotselaar. “Het mobiliteitsplan wordt voortdurend geëvalueerd en bijgestuurd. De focus ligt steeds meer op duurzame verplaatsingen”, zeggen Jelle Wouters en Steven Swiggers, burgemeesters van Haacht en Rotselaar.

Wat is de grootste uitdaging voor de mobiliteitsorganisatie van het festival?


werchtercropcut.jpgRock Werchter voorziet comfortabele en bewaakte fietsenstallingen met een totale capaciteit van 15.000 fietsen.

Jelle Wouters: “Rock Werchter ontvangt dagelijks 90.000 bezoekers in een dorp met amper 17.000 inwoners. De impact is dan ook enorm. Toch zijn we er in de loop der jaren in geslaagd om de files terug te dringen door steeds meer in te zetten op bereikbaarheid met de fiets en met het openbaar vervoer.”

Steven Swiggers: “Ter plaatse parkeren is een heikel punt. Daarom zetten we massaal in op ruime en toegankelijke parkings, mega fietsenparkings en sinds vorig jaar Park & Bike. Zowel Haacht als Rotselaar zetten ook heel wat lokale politie en gemeentepersoneel in om alles in goede banen te leiden.”

Waar ligt de klemtoon van het mobiliteitsplan?

Jelle Wouters: “De afgelopen jaren hebben we niet alleen gefocust op een betere doorstroming en spreiding van het verkeer. We hebben vooral ingezet op een verbetering van het openbaarvervoernetwerk en meer aandacht en comfort voor fietsers. Rock Werchter was destijds pionier in het promoten van openbaar vervoer om naar het festival te komen. We deden dit door de verplaatsing met het openbaar vervoer in het toegangsticket te integreren. Zo verlaagden we de drempel om met bus en trein te komen aanzienlijk. Tegelijk verhoogden we het comfort en de frequentie van de pendelbussen. Dat dat werkt, bewijst de stijging van het aantal gebruikers. Vorig jaar haalden we een record van 155.000 busreizigers. Ook de capaciteit en het comfort van de fietsenstallingen is jaar na jaar verhoogd. Momenteel hebben de fietsenstallingen een capaciteit van 15.000 fietsen. De fietsenstallingen zijn ook bewaakt met een heel eenvoudig registratiesysteem, en op verschillende plaatsen zijn er fiets-hersteldiensten. We hebben ook een apart communicatieplan voor de bewoners. Om de hinder voor hen te beperken, werken we bijvoorbeeld met doorlaatbewijzen.”

Hoe verloopt de samenwerking?

Steven Swiggers: “Zodra de data bekend zijn, maken we elk jaar een vergaderschema met de organisatie, de federale en lokale politie en de lokale overheden. Ook de mobiliteit wordt daar besproken. Het festivalterrein ligt op grondgebied Rotselaar, maar heel wat campings en parkings liggen op grondgebied Haacht. De ene kan niet zonder de andere, dus is het belangrijk dat beide gemeenten hun verantwoordelijkheid opnemen. Sinds een tiental jaar werken we ook met een extern mobiliteitsbureau om de knelpunten in kaart te brengen en de doorstroming te optimaliseren. Elk jaar wijzigt er wel iets in het mobiliteitsplan en telkens loopt het iets vlotter.”

Welke plannen zijn er voor de toekomst?

Jelle Wouters: “Vorig jaar hebben we voor het eerst Park & Bike aangeboden: randparkings op 4 à 5 km van het terrein van waar mensen verder kunnen fietsen via gemarkeerde fietsroutes tot de fietsparkings vlakbij de festivalweide. Dat was een enorm succes. We willen dit dus zeker de komende jaren herhalen en uitbreiden. Dit kadert ook in het masterplan dat voor Rock Werchter is opgesteld met alle partners. Daarin zit onder meer een stappenplan om nog meer in te zetten op fiets en openbaar vervoer. We willen bijvoorbeeld nog werken aan een kortere wandelroute naar het terrein vanaf de bushaltes en fietsenparkings.”