"Volop inzetten op woon-schooltrajecten"

Uit mobiliteitsbrief 218 - Veilige schoolroutes

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, maakt extra werk van veilige schoolroutes. Ze voorziet 15 miljoen euro aan subsidies voor steden en gemeenten om schoolroutes langs gemeentewegen veiliger te maken. Daarnaast maakt ze ook 15 miljoen euro vrij om knelpunten op schoolroutes langs gewestwegen aan te pakken. “Samen met lokale besturen wil ik de verkeersveiligheid drastisch verhogen. Zo wakkeren we al op jonge leeftijd de fietsreflex aan”, zegt Lydia Peeters.

de mijlpaal Lydia Peeters_LD_4014.jpgLydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit: “Voor elke euro die een gemeente investeert in schoolroutes, legt Vlaanderen er een euro naast uit het Verkeersveiligheidsfonds.”

Waarom is het belangrijk om woon-schoolroutes veiliger te maken?

“In Vlaanderen vallen jaarlijks gemiddeld 9 jonge verkeersslachtoffers per schooldag. Een veilige schoolroute is een van de voorwaarden om kinderen zelfstandig naar school te laten gaan, zeker met de fiets. Met de nieuwe subsidie veilige schoolroutes wil ik samen met de lokale besturen de verkeersveiligheid op de schoolroutes drastisch verhogen. Zo wakkeren we van jongs af aan de fietsreflex aan. Deze subsidieregeling is een aanvulling op de bestaande subsidie voor veilige schoolomgevingen om ook de woon-schooltrajecten veiliger te maken. De regierol ligt bij de lokale besturen, zij zijn het best op de hoogte van de lokale situatie en staan in nauw contact met de scholen.”

Hoe zit het subsidiemechanisme in elkaar?

“De subsidie wordt toegekend volgens het principe ‘een euro voor een euro’: voor elke euro die een gemeente investeert, leggen wij er een euro naast uit het Verkeersveiligheidsfonds. Er geldt wel een beperking tot 100.000 euro per schoolroute, zodat zoveel mogelijk lokale besturen kunnen gebruik maken van de subsidie. In totaal voorzien we 15 miljoen euro. Eerder heb ik ook al 15 miljoen euro uitgetrokken voor het wegwerken van knelpunten op schoolroutes op gewestwegen. Lokale besturen werden hierover bevraagd, wat resulteerde in een lijst van meer dan 800 knelpunten. Die worden nu verder gescreend door het Agentschap Wegen en Verkeer.”

Welke schoolroutes komen in aanmerking?

“Het is de bedoeling om in eerste instantie de belangrijkste en drukste schoolroutes aan te pakken, maar er is geen vaste ondergrens. Bij de subsidieaanvraag moet de lokale overheid wel een motivering toevoegen waarin ze hun keuze voor die specifieke schoolroute(s) toelichten. Die keuze moet immers de verkeersveiligheid voor zoveel mogelijk schoolkinderen in de gemeente verhogen. Let wel: deze subsidie geldt alleen voor de schoolroute. De schoolomgeving zelf is niet via dat nieuwe besluit subsidieerbaar, daarvoor bestaat al sinds 2019 een ander subsidiemechanisme.”

Welke ingrepen zijn mogelijk?

“De focus van het decreet ligt op kleine en snel uitvoerbare maatregelen, zoals verkeerssignalisatie en infrastructurele maatregelen. Voorbereidende werkzaamheden, zoals studies, onderzoeken of analyses komen niet in aanmerking. Zo garanderen we dat de subsidie leidt tot zichtbare resultaten op het terrein.”

Hoeveel projecten kan een gemeente indienen?

“De gemeente kan één keer per jaar een subsidieaanvraag indienen voor één tot vijf schoolroutes. Om gelijkheid te garanderen, bieden we aan grotere gemeenten de mogelijkheid om subsidies voor bijkomende schoolroutes aan te vragen. De gemeenten kunnen ook hun aanvragen spreiden over 2021 en 2022. Zo lopen ze minder risico om de uiterste inleveringsdatum en dus ook de subsidie te mislopen. De werken moeten immers binnen het jaar na goedkeuring van de aanvraag uitgevoerd worden.”

Meer info