Voorbeelden uit de praktijk

Uit mobiliteitsbrief 246 - 't Is koers

Nergens ter wereld worden meer koersen georganiseerd dan in Vlaanderen. Met al die ervaring zijn er dus heel wat goede voorbeelden van slimme mobiliteitsmaatregelen.


WK 2021

Wachtzones buiten het station

Tijdens het WK van 2021 trokken maar liefst 300.000 koersliefhebbers naar het centrum van Leuven. Een groot deel daarvan deed dat met de trein. Speciale zones buiten het station zorgden voor orde in de chaos.

Bart Busschaert van Scelta Mobility dacht mee na over de mobiliteitsaanpak: “Het station was een belangrijke schakel in ons mobiliteitsplan. Het was cruciaal dat alles er vlot verliep. Eén incident op de perrons had voor enorme problemen kunnen zorgen. Dat probeerden we te vermijden door de drukte weg te trekken uit het stationsgebouw. We voorzagen grote wachtzones op het plein voor het station. Mede daardoor verliep alles relatief vlot, ondanks de enorme drukte.”

SINKSENKOERS

Fietsenstallingen met bewaking en oplaadpunt

Veel toeschouwers komen graag met de fiets naar de koers. Maar laat jij je dure elektrische fiets met een gerust hart achter in een fietsenstalling? In Scherpenheuvel-Zichem vonden ze een simpele maar doeltreffende oplossing.

Gerry Peeters, mede-organisator van de Sinksenkoers en lid van het plaatselijk comité Scherpenheuvel-Zichem voor de Baloise Belgium Tour, legt uit. “We lieten onze fietsenstalling bewaken door leden van de lokale scoutsgroep. Voor mensen met een elektrische fiets was er bovendien een oplaadpunt waar ze gratis hun fiets konden opladen tijdens de koers. Zo was de drempel om met de fiets te komen weer een stuk lager.”

2024-02-05_MOW_Mobiliteitsbrief_Februari_Beelden website3.jpg