Vrachtwagenchauffeurs krijgen via app realtime advies over optimale snelheid en beste route

Uit mobiliteitsbrief 192 - Slimme mobiliteit

CITRUS, of languit ‘Cooperative Intelligent Transport Systems for Trucks’ is het eerste Vlaamse proefproject waarbij voertuigen en verkeerslichten in twee richtingen met elkaar communiceren. Dit project onderzoekt hoe we innovatieve technologie kunnen gebruiken om het vrachtvervoer te optimaliseren en de veiligheid, doorstroming en emissies te verbeteren. CITRUS kadert in de plannen van de Vlaamse Regering rond geconnecteerde en geautomatiseerde mobiliteit.

foto.jpgDe Companion App informeert over wegenwerken of files op de geplande route.

Het vooruitstrevende CITRUS-project gebruikt de gegevens van onze smartphones en tablets om aan vrachtwagenchauffeurs uiterst gedetailleerde verkeersinformatie op maat aan te bieden. Onze smartphones en tablets sturen in het verkeer voortdurend gegevens uit via het gsm-netwerk. Ze geven aan op welke locatie we rijden, met welke snelheid en zelfs op welk wegvak. Als je al die anonieme gegevens samenlegt, krijg je een heel actueel beeld van het verkeer op elke mogelijke route.

Vrachtwagenchauffeurs krijgen realtime informatie door via de Companion App: informatie over alle soorten oponthoud zoals files, stilstaande voertuigen en wegenwerken op de geplande route. De app geeft ook advies over snelheid en routekeuze. De informatie van de app-gebruikers wordt bovendien gebruikt om verkeerslichten dynamischer te regelen. Zo verminderen de wachttijden en het aantal stops.

Communicerende verkeerslichten

Voor het CITRUS-proefproject werden de verkeerslichten op de N203a in Halle uitgerust met technologie waarmee ze kunnen communiceren met vrachtwagens. In een eerste fase krijgen de vrachtwagenchauffeurs informatie over de stand van de verkeerslichten en de tijd tot de volgende kleur. De chauffeur ziet dus via de app hoeveel seconden het nog duurt vooraleer het groen of rood wordt. In een latere fase zullen de lichten ook snelheidsadvies geven aan vrachtwagenchauffeurs zodat die niet onnodig moeten stoppen. Dat vermindert de uitstoot van schadelijke emissies. Het proefproject doet ook bijkomende tests om vrachtwagens prioriteit te geven aan verkeerslichten. Die expertise kan later gebruikt worden om ook bussen prioriteit te geven.

Dit proefproject verloopt onder leiding van Be-Mobile, in samenwerking met onder meer het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en Verkeer, Colruyt Group en Transport & Mobility Leuven. Het project wordt gesubsidieerd door Europa. De eerste resultaten worden verwacht in 2019.

Meer info