Wat met de projectsubsidies?

Uit mobiliteitsbrief 200 - Basisbereikbaarheid

Om de continuïteit te verzekeren, blijven de huidige subsidieregelingen min of meer onveranderd. Met het wegvallen van het kwaliteitsadvies en van de verplichting tot het opmaken en evalueren van het gemeentelijk mobiliteitsplan geven we graag meer duidelijkheid over de geldende subsidievoorwaarden. Deze zijn ook van toepassing op de voorwaarden die gelden voor het afsluiten van samenwerkingsovereenkomsten waarvan de bestaande types behouden blijven.

Voor projecten en typesamenwerkingsovereenkomsten

  • Het laatste gunstig kwaliteitsadvies blijft een noodzakelijk onderdeel in het projectdossier om aan de (subsidie-)voorwaarden te voldoen. Voor projecten die niet meer aan de RMC/kwaliteitsadviseur konden worden voorgelegd en nu in een projectstuurgroep (PSG) zijn besproken, wordt het verslag voorgelegd waaruit blijkt dat de PSG consensus heeft bereikt over het dossier.
  • Een andere subsidievoorwaarde die nu nog van toepassing blijft, is het hebben van een geldig mobiliteitsplan. Een geldig mobiliteitsplan is een mobiliteitsplan dat definitief werd vastgesteld door de gemeenteraad en dat werd bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad of dat bij de inwerkingtreding van het Mobiliteitsdecreet werd gelijkgesteld. De bijkomende voorwaarde dat het plan minstens om de zes jaar geëvalueerd moet worden met de sneltoets, vervalt. Aangezien een geldig mobiliteitsplan geldig blijft tot er een nieuw wordt vastgesteld en bekendgemaakt, zijn er geen toekomstige verplichtingen. Bij nieuwe fusiegemeenten blijft het plan geldig voor het grondgebied waarvoor het werd vastgesteld.
  • Van zodra een ontwerp regionaal mobiliteitsplan is vastgesteld, wordt ook de goedkeuring van dat plan door de gemeenteraad een voorwaarde voor de gemeente om subsidies te kunnen verkrijgen.
  • Voor fietsfondsprojecten blijft de regeling van de subsidieaanvragen via de provincie behouden.

Voor gemeentelijke mobiliteitsplannen

  • Gemeenten die al een geldig mobiliteitsplan hebben, kunnen nog voor een geheel of gedeeltelijk nieuw mobiliteitsplan subsidies verkrijgen volgens de huidige subsidieregeling, voor zover de sneltoets nog gunstig werd geadviseerd door de RMC.
  • Gemeenten die niet beschikken over een geldig mobiliteitsplan, kunnen subsidies verkrijgen volgens de huidige subsidieregeling voor spoor 1. Dat geldt ook voor de nieuwe fusiegemeenten.
  • De opmaak en bijsturing van gemeentelijke mobiliteitsplannen worden begeleid in de projectstuurgroep. Bij de subsidieaanvraag wordt het verslag voorgelegd waaruit blijkt dat de PSG consensus heeft bereikt over het ontwerp beleidsplan. De goedkeuring van het plan door de gemeenteraad en de bekendmaking hiervan in het Belgisch Staatsblad blijven verplicht.