Wat verandert er nog in het vernieuwd mobiliteitsbesluit?

Uit mobiliteitsbrief 188 - Vernieuwd mobiliteitsbesluit

Het nieuwe Mobiliteitsbesluit paste niet alleen de fietssubsidiëringen aan. Het bevat ook enkele andere inhoudelijke en organisatorische wijzigingen. Een overzicht.

Overlegstructuur

  • De totale investeringskost voor projecten of voor openbaarvervoermaatregelen die worden voorgelegd aan de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) is opgetrokken van 200.000 euro naar 500.000 euro. Dit drempelbedrag geldt (net als vroeger) niet voor projecten waarvoor u subsidies kan aanvragen of die u kan realiseren met een SOV, VI, VII, VIII of IX. Zie ook Mobiliteitsbrief 187 – PCV.
  • Bij de bespreking van projecten in de GBC waarvoor u subsidies kunt aanvragen bij het Agentschap Wegen en Verkeer (zie ‘projectsubsidies’ op www.mobielvlaanderen.be/overheden) moet AWV uitgenodigd worden als variabel lid. Dit geldt ook nog altijd voor alle instanties die advies geven over de procedure voor de omgevingsvergunning, zoals het Departement Omgeving, het Agentschap Onroerend Erfgoed, het Agentschap Natuur en Bos en het Departement Landbouw en Visserij (bij verwachte inname landbouwgrond).
  • De GBC-procedure kan voortaan pas opgestart worden na de goedkeuring van het plan-MER (Milieueffectenrapport), en dus niet meer gelijktijdig. De GBC behandelt de concrete uitwerking van het project.
  • Leden die de vergadering van de Regionale Mobiliteitscommissie (RMC) niet kunnen bijwonen, kunnen voortaan een volmacht geven (behalve de initiatiefnemer). Die volmacht telt ook mee in de berekening van het quorum. Als u belangrijke opmerkingen of bezwaren heeft, blijft het wenselijk om zelf aanwezig te zijn.

Ontsluitingsinfrastructuur

  • Het Vlaams Gewest subsidieert 40 of 60% bij de aanleg of herinrichting van ontsluitingsinfrastructuur voor tewerkstellings-, winkel- en/of dienstenzones van bovenlokaal belang. Die percentages kunnen verlaagd worden wanneer de initiatiefnemer zelf bereid is om een hoger aandeel te financieren.

Wegverlichting

  • Er zijn kleine wijzigingen aan de Samenwerkingsovereenkomst VIII ‘voor de plaatsing van aan de bebouwde omgeving aangepaste verlichting van een gewestweg, geplaatst door de gemeente’. De verantwoordelijkheden voor eigendom, beheer, onderhoud en elektriciteitsverbruik van gemeente en gewest werden in de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst verduidelijkt. Na afloop van de samenwerkingsovereenkomst kunnen de partijen opnieuw afspreken welke overheid nieuwe verlichting plaatst: de gemeente of het Vlaams Gewest.

Geluidsschermen

04_schermen.jpgHet geluidsniveau dat bepaalt of geluidsschermen nodig zijn, wordt overdag gemeten.

  • In de Samenwerkingsovereenkomst IX ‘voor de plaatsing van schermen of gronddammen langs een gewestweg die het verkeerslawaai verminderen’ wordt verduidelijkt hoe de korting van 10% wordt berekend. In de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst staat nu ook expliciet dat het maximale gemeten geluidsniveau betrekking heeft op de dagperiode.

 

U vindt de nieuwe modelteksten voor de samenwerkingsovereenkomsten op www.mobielvlaanderen.be/overheden (onder ‘Lokaal mobiliteitsbeleid’).