"We investeren in een duurzame corona-exit"

Uit mobiliteitsbrief 210 - Lockdown stimuleert mobiliteitsshift

Tijdens de lockdown onderging ons verplaatsingsgedrag een ware omwenteling. “Hier liggen opportuniteiten voor een duurzame mobiliteitsshift”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

01_Minister.jpgLydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “We moeten de positieve fietstendens en thuiswerk aanhouden.”

Wordt de coronacrisis een kantelpunt?

“We ontdekten tijdens de coronacrisis massaal de voordelen van stappen en trappen. Dat heeft ons doen nadenken: Welke verplaatsing is echt noodzakelijk? Moet ik wel de auto nemen om naar school of werk te gaan? Kan een vergadering ook plaatsvinden via video call? Corona is een wereldcrisis, maar ook een momentum. Ons denkpatroon rond verplaatsingen is vastgeroest sinds de jaren negentig. Daarom hoop ik dat deze crisis een eyeopener is en de weg vrijmaakt voor nieuwe mobiliteitskansen. De positieve fietstendens moeten we, samen met andere duurzame verplaatsingen, aanhouden. Zoniet, dreigen we na de coronalockdown een nog grotere ‘verkeerslockdown’ te krijgen. Thuiswerk is in heel wat sectoren het nieuwe normaal geworden. De uitdaging is om dit aan te houden waar het kan. Meer thuiswerk betekent immers minder verkeer en dus minder files en luchtvervuiling, én meer verkeersveiligheid en tijdswinst.”

Wat houdt de ‘toolbox duurzame mobiliteit’ in die u liet ontwikkelen?

“Om de fiets en andere duurzame vervoersmodi te stimuleren, moeten we er tijdens de corona-exit voor zorgen dat dit veilig kan, dus mits social distancing (1,5 meter afstand). De ‘toolbox duurzame mobiliteit’ bevat concrete acties die lokale overheden (tijdelijk) kunnen invoeren om de publieke ruimte te herverdelen en de infrastructuur fietsvriendelijker of gebruiksvriendelijker voor duurzame modi te maken. Denk bijvoorbeeld aan een school- of fietsstraat, het verbreden van fiets-, wandel- en zebrapaden, een vakantiestraat of extra fietsstallingen bij scholen, winkels en bedrijventerreinen. Ik voorzie voor de toolbox 3 miljoen euro.”

Hoe zal u mobiliteit verduurzamen?

“Als we onze doelstellingen voor het klimaat, levenskwaliteit en verkeersveiligheid willen halen, moeten we voluit gaan voor een duurzamere combi- en deelmobiliteit. Vandaag ben ik nog meer dan ooit overtuigd dat dit kan. Met de campagne ‘Blijven fietsen allemaal’, die VSV op mijn vraag uitwerkte, wil ik Vlamingen aanmoedigen om voor hun dagelijkse verplaatsingen te kiezen voor de (deel)fiets. De fiets heeft een enorm potentieel in het woon-werkverkeer. Meer dan de helft van de Vlamingen woont op minder dan 15 kilometer van het werk. De afgelopen tijd is 1 op de 10 automobilisten voor zijn woon-werkverkeer overgestapt op de fiets. Om de modal shift naar de fiets te realiseren, verhogen we de investeringen voor fietsinfrastructuur naar 300 miljoen euro in 2024. Waar de fiets geen alternatief is, moeten we de reflex hebben om vervoersmodi te combineren en te delen. Om mensen vlot te laten schakelen, investeren we in herkenbare en gebruiksvriendelijke mobipunten. We zetten ook sterk in op deelsystemen en op een kwaliteitsvol en vraaggericht openbaar en collectief vervoer. Voor het vervoer op maat voorzien we een fors groeipad van extra middelen tot 31 miljoen euro extra op kruissnelheid in 2024.”

De deelsystemen zijn een tijdje minder gebruikt. Zal dat weer op gang komen?

"Het gebruik van deelsystemen is inderdaad teruggevallen op 30%. Het openbaar vervoer zat op een bepaald moment zelfs op bijna 5% van het normale gebruik. Men moet echter een onderscheid maken tussen de terugval omwille van minder verplaatsingen en de terugval doordat men ongerust is in het gebruik. Ik zie juist kansen voor deelmobiliteit, want je zal misschien eerder een deelauto gebruiken omdat je je nog niet zeker voelt op het openbaar vervoer. Ook voor deelfietsen zie ik opportuniteiten. Zo kan iemand die meer gebruik wil maken van de fiets proefdraaien met een deelfiets. Voor ondersteuning van de deelmobiliteit werd 460.000 euro uitgetrokken vanuit het noodfonds.”


Toolbox duurzame mobiliteit

Gemeenten kunnen nog tot en met 15 juli een subsidieaanvraag indienen. Meer info op www.vlaanderen.be/toolbox-duurzame-mobiliteit