"We moeten op alle fronten inzetten voor minder ongevallen met zwaar vervoer"

Uit mobiliteitsbrief 190 - Zwaar vervoer & veiligheid

Het aantal ongevallen met zwaar vervoer stagneert. “Daarom moeten we blijven werken aan alle facetten die de verkeersveiligheid kunnen verhogen”, zegt bArt Boucké, afdelingshoofd van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

190bart.jpgbArt Boucké, afdelingshoofd Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid: “De introductie van de vervoerregio’s kan de aanpak van lokaal zwaar vervoer vergemakkelijken.”

Gebeuren er veel ongevallen met zwaar vervoer?

In 2016 was bij meer dan 5% van het totaal aantal letselongevallen in Vlaanderen een vrachtwagen betrokken. Dat blijkt uit de meest recente detailanalyse van het jaarlijks rapport Verkeersveiligheid. “Dat lijkt weinig in vergelijking met het aandeel ongevallen met personenvoertuigen (78%), maar de ongevallen met zwaar vervoer zijn bijna altijd ernstig”, vertelt bArt Boucké.

“Zo is bij 1 op de 5 verkeersdoden een vrachtwagen in het ongeval betrokken. In totaal lijkt het aantal slachtoffers van ongevallen met zwaar vervoer de laatste jaren te stagneren. Uit detailanalyse blijkt echter dat het aantal ongevallen met lichte vrachtwagens in 2016 daalde, maar dat het aantal ongevallen met zware vrachtwagens steeg. Die trend lijkt zich door te zetten in de voorlopige cijfers van 2017. Om het aantal ongevallen te doen dalen, moeten we op alle facetten inzetten. Educatie en communicatie zijn belangrijk, maar ook handhaving en infrastructurele of verkeerstechnische maatregelen.

Wat gebeurt er aan educatie en sensibilisering?

“Preventie en het gedrag van de verkeersdeelnemer staan voorop in het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2016. Om het wederzijds respect en de bewustwording van alle weggebruikers te verhogen, werken we samen met diverse partners. Met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) voor het Truckveilig charter en een nieuwe leerlijn voor de dode hoek, met Transport Logistiek Vlaanderen (TLV) voor dodehoekongevallen, en met de vzw Rondpunt, De Lijn en VDAB voor getuigenissen van beroepschauffeurs na een dodelijk ongeval. En natuurlijk blijft ook een goede opleiding van de truckers zelf belangrijk.”

Wat kunnen we doen op het vlak van infrastructuur?

“Het is altijd beter om weggebruikers te scheiden, in tijd of in ruimte. Parallelle routes voor fietsers naast drukke gewestwegen zijn een mooi voorbeeld van ‘scheiden in ruimte’. Daarnaast speelt de leesbaarheid van de weg ook een belangrijke rol: als iedereen een duidelijke plaats heeft op de weg, is er minder risico op ongewenste confrontaties. Bij ‘scheiden in tijd’ hebben we het over venstertijden voor leveringen, of een verbod op zwaar vervoer vlak voor en na de schooluren. Op lokale wegen kan een bestuur overwegen om een schoolstraat in te voeren. Conflictvrije regelingen, vierkant groen en ‘vrije afslag door rood voor fietsers en voetgangers’ zijn dan weer (toekomstige) opties in de wegcode om het aantal conflictsituaties verder te doen dalen op verkeerslichtengeregelde kruispunten.”

Wat zijn de toekomstige uitdagingen?

“De automatische (vracht)voertuigen zullen ongetwijfeld een nieuwe dimensie aan het aspect verkeersveiligheid geven. Verder ben ik ervan overtuigd dat de organisatie van lokaal zwaar vervoer door de introductie van vervoerregio’s nieuwe kansen zal krijgen. Het moet gemakkelijker worden om de problematiek van tonnagebeperkingen en routes voor zwaar vervoer over de gemeentegrenzen heen aan te pakken.”

Meer info: