"We willen absoluut een zouttekort vermijden" (interview over winterdienst in Eeklo)

Uit mobiliteitsbrief 127 - Winterdienst

"Sinds vorig jaar strooien we niet meer automatisch op ons volledig grondgebied. Onder meer daardoor proberen we het probleem van zouttekort te vermijden." Dat zegt Heidi Steenbeke, Technische Coördinator in Eeklo.

MOB12740F01.jpg(Foto: Jerry De Brie)
Hilde Steenbeke, Technisch Coördinator Eeklo: "De weersvoorspellingen via Meteoservices zijn een grote hulp."

"We zullen ook dit jaar alleen strooien als het echt nodig is, zodat we niet te snel door onze zoutvoorraad zitten", zegt Heidi Steenbeke. "Vorige winter hebben we dankzij deze manier van werken onze toegangswegen naar de hulpdiensten en de prioritaire invalswegen steeds kunnen vrijwaren. En het is trouwens ook een goede zaak voor het milieu."

Gedetailleerde weervoorspellingen

MOB12740F02.jpg(Foto: Jerry De Brie)
Deze pekelinstallatie kocht Eeklo vorig jaar aan voor de fietspaden.

Om te bepalen wanneer er gestrooid moet worden, doet de Technische Dienst van Eeklo sinds twee jaar een beroep op Meteoservices. Die dienst bezorgt zeer gedetailleerde lokale weervoorspellingen. "De accurate voorspellingen zijn een grote hulp om te beslissen of er gestrooid moet worden. Vroeger gebeurde dat te veel op het gevoel en werd er regelmatig onnodig gestrooid." Ook het aangepaste gladheidsbestrijdingsplan met verschillende faseringen moet een zouttekort helpen vermijden. "We strooien niet langer per definitie het volledige grondgebied. Het is belangrijk dat we de prioritaire wegen steeds kunnen blijven strooien. Als we van in het begin gul met het zout omspringen zoals in het verleden, is de kans groter dat we op het einde te kort komen." Het strooiplan met de verschillende fases wordt in november uitgebreid gecommuniceerd via het stedelijk infoblad.

Zelf pekel maken

MOB12740F03.jpg

In Eeklo komen ongeveer 9.000 leerlingen naar school, velen met de fiets. Het bestuur besliste om vanaf dit jaar de fietspaden te pekelen voor een optimale veiligheid. De stad kocht daarvoor een pekelinstallatie aan die op een kleine tractor gemonteerd wordt én een machine om zelf pekel aan te maken. Heidi Steenbeke: "Het is moeilijk in te schatten hoeveel pekel we nodig gaan hebben. Bovendien willen we de opbergruimte maximaal gebruiken voor onze zoutvoorraad. Daarom beslisten we om zelf pekel te maken. Per vat kunnen we 850 l aanmaken. Per strooibeurt hebben we voor de fietspaden zo’n 500 tot 600 l nodig, dus dat volstaat ruimschoots."

Strooiplan in verschillende fasen

  • Fase 1: Toegangswegen naar hulpdiensten, Prioritaire invalswegen, Wegen rond scholen en rusthuizen, Wegen met openbaar vervoer, Industrieterrein + aanrijroutes scholen.
  • Fase 2: Straten die niet opgenomen zijn in fase 1 worden enkel in uitzonderlijke omstandigheden gestrooid. Indien overgegaan wordt op fase 2 spreken we van alle wegen fase 1 + alle overige straten en wijken op ons grondgebied. Het uitgangspunt is dat deze strooiwerkzaamheden niet ten koste mogen gaan van de begaanbaarheid van de wegen die toegang geven aan de hulpdiensten, prioritaire wegen, openbaar vervoer, de aanrijroutes en wegen rond scholen, rusthuizen en Industrieterrein.
  • Code rood: Indien er een tekort ontstaat aan strooizout dient Code Rood afgekondigd te worden, op dat moment strooien we enkel nog de toegangswegen naar de hulpdiensten en de prioritaire invalswegen.

MOB12740F04.jpg

Het stadsbestuur van Eeklo communiceert via de website en de gemeentelijke infokrant over de organisatie van haar winterdienst en de strooiroutes.