Zout besparen door automatische aansturing van zoutstrooiers (interview met Ilse Luypaerts)

Uit mobiliteitsbrief 127 - Winterdienst

Sinds enkele jaren werkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met automatisch aangestuurde zoutstrooiers. Na de update van oudere zoutstrooiers beschikt AWV over 180 zoutstrooiers die automatisch aangestuurd kunnen worden en voorzien zijn van een routebegeleiding voor de chauffeur.

MOB12710F01.jpg(Foto: AWV - Thierry Lewyllie)
Ilse Luypaerts, communicatieverantwoordelijke AWV: "Bij een preventieve strooibeurt is er minder zout nodig dan bij een curatieve strooibeurt. Toch wordt er vaak evenveel gestrooid."   

Waarom is AWV overgestapt op automatisch strooien?

Ilse Luypaerts, communicatieverantwoordelijke AWV: "Het Agentschap Wegen en Verkeer voert al enkele jaren tests uit met het automatisch strooien in enkele pilootdistricten. Door de voorbije strenge winters, die gepaard gingen met een zouttekort, hebben we dit systeem versneld ingevoerd in de andere districten om in de toekomst zuiniger met het beschikbare zout om te gaan. Na de opname van het strooitraject geeft het programma een nauwkeurige berekening van de hoeveelheid zout die nodig is om het volledige traject te strooien. Alleen al met die kennis slagen we erin om veel zout te besparen omdat we minder zout meegeven met de aannemer die voor ons de strooiactiviteiten uitvoert."

Er kan dus heel wat zout bespaard worden?

"Inderdaad. De automatische instelling van de strooibreedte zorgt ervoor dat er geen smeltmiddel verloren gaat in bermen. Dit heeft overigens niet enkel een positieve invloed op het smeltmiddelenverbruik, maar zorgt er ook voor dat planten en bomen minder snel beschadigd worden door te veel zout dat in bermen en plantvakken beland."

Zijn er nog voordelen aan automatisch strooien?

"Een ander groot voordeel is dat de bestuurder geen handmatige instellingen meer moet doen tijdens het rijden, wat de verkeersveiligheid bevordert."terview

Is automatisch strooien ook aangewezen voor gemeenten?

"Jazeker. Er zijn al gemeenten die zo’n toestel hebben, maar ze zijn nog in de minderheid. De aankoop van zo’n toestel is wel een investering, maar dat betaalt zichzelf terug, op korte of lange termijn afhankelijk van de inzet van het toestel. Er wordt immers veel minder zout verspild. Daarnaast moeten we niet alleen kijken naar de investering op zich en de reductie van zoutverbruik, ook de kost om schade aan bomen en planten te herstellen door een verkeerde instelling van de strooibreedte kan hiermee beperkt worden."

Automatische zoutstrooier

Door het strooitraject op voorhand in te rijden met behulp van een MOB12710F02.jpgsimulatiekoffer, en alle gegevens over strooibreedte en concentratie aan smeltmiddel te linken aan gps-coördinaten wordt een route gecreëerd. Hierna wordt het opgenomen strooitraject ingeladen in de Autologic module (zie foto). Deze module begeleidt de chauffeur in zijn strooitraject d.m.v. een routebegeleiding. De module bepaalt ook automatisch de strooibreedte van de zoutstrooier en de concentratie aan smeltmiddel.